Dlaczego Polacy wybierają interaktywne muzea? Wyniki badania
Największym atutem interaktywnych muzeów jest możliwość interakcji z eksponatami, możliwość kreatywnego spędzenia czasu oraz poruszanie wszystkich zmysłów. Na co jeszcze zwracają uwagę odwiedzający?
Jak wynika z badania Funzeum “Zabawa i cyfryzacja, czyli rozrywka XXI wieku” tego typu obiekty odwiedzamy głównie aby oderwać się od rzeczywistości (27%) lub miło spędzić czas (15%). Kolejnym powodem jest możliwość dowiedzenia się czegoś (16%) lub względy kulturalne (11%). Przewagę w tego typu miejscach daje możliwość dotykania (32%), robienia zdjęć do wykorzystania w social mediach (32%) oraz możliwość doświadczania (21%).
Według respondentów atutem jest również intensywność bodźców (31%), ciekawość i brak nudy (27%), możliwość zwiedzania zarówno przez dzieci jak i dorosłych (22%) oraz nowe technologie pozwalają też edukować (31%) i obcować ze sztuką w nowoczesnej formie (29%).
Aż 74% ankietowanych uważa, że muzea cyfrowe to muzea przyszłości. Przede wszystkim dlatego, że rozwój technologii obejmuje wszystkie dziedziny życia (36%) a interakcje dostarczają większej możliwości zabawy (38%). Dzięki cyfrowym technologiom możemy zanurzyć się w inny świat (31%). Najbardziej ankietowani chcieliby być zaskoczeni możliwością kreowania rzeczywistości (29%), wielkością wystawy (24%), multimedialnym charakterem (18%) czy nowymi doświadczeniami (11%).
W tego typu obiekcie jakim jest Funzeum znajdują się wystawy z nietypowymi eksponatami. Dostępne jest na przykład interaktywne akwarium, w którym zwiedzający może ożywić rybę. Wśród dostępnych scenerii znajduje się m.in.: fluorescencyjny las, planeta przerośniętych kwiatów czy sala księżycowa wraz z innymi planetami. Do dyspozycji gości jest ponad 50 interaktywnych instalacji, wykorzystujących różne źródła światła i kolorów. – mówi Adam Wicher, dyrektor Funzeum.
Projektując ten obiekt postawiono przede wszystkim na interaktywność i zachęcanie odwiedzających, szczególnie dzieci i młodzieży, do kreatywnego eksplorowania. Zwiedzający multimedialną ekspozycję mogą sami jej doświadczać, odkrywając co można zrobić z poszczególnymi elementami. Konsumowanie rozrywki przechodzi w zupełnie nowy wymiar.
Zwiedzanie tego obiektu ma przypominać ekscytującą przygodę, w trakcie której można zdobyć praktyczną wiedzę na temat funkcjonowania wybranych zjawisk z obszaru fizyki, biologii, a także plastyki. Motywem przewodnim multimedialnej wystawy jest kolor i światło.
Funzeum mieści się w Gliwicach w kompleksie C.H. Europa Centralna i jest największym w Polsce obiektem edukacyjno-rozrywkowym oferującym multisensoryczne i interaktywne instalacje, inspirowane magią kolorów i światła.
Badanie sondażowe "Zabawa i cyfryzacja, czyli rozrywka XXI wieku” zrealizowało w formie ankiety online Funzeum na próbie 1473 respondentów.
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR