FUNZEUM

Wróć do wszystkich klientów
Nietypowe muzeum inspiracją do kreatywnej i multimedialnej edukacji

Nietypowe muzeum inspiracją do kreatywnej i multimedialnej edukacji

Tradycyjne zajęcia szkolne dostarczają najskuteczniej wiedzy uczniom, którzy są słuchowcami i wzrokowcami. Wśród dzieci i młodzieży nie brakuje jednak kinestetyków, czyli osób ruchliwych, postrzegających świat zmysłem dotyku. Z myślą zarówno o nich, jak i wzrokowcach oraz słuchowcach powstało Funzeum z multimedialną wystawą światła i kolorów. Jest to miejsce, gdzie można kreatywnie spędzać czas ucząc się i bawiąc jednocześnie. Przestrzeń obiektu sprzyja realizacji nowoczesnych zajęć edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Zwiedzanie Funzeum ma przypominać ekscytującą przygodę, w trakcie której można dotykać eksponatów, doświadczać niezwykłych efektów wizualnych i uczyć się przez zabawę.

Zwiedzając 2 stałe wystawy „Kolor” i „Światło” dzieci i młodzież przybywająca do Funzeum ma okazję w ciekawy i interaktywny sposób zapoznać się z tytułowymi tematami. Są one zaprezentowane pod kątem takich nauk jak: fizyka, biologia, historia i sztuka. Z myślą o wycieczkach szkolnych obiekt przygotowano tak, aby jego zwiedzanie stało się niezapomnianym doświadczeniem, dostarczającym tyle wiedzy, aby zaciekawić, ale nie zanudzić uczniów.

Funzeum jako nietypowe muzeum łączące świat edukacji i rozrywki, zostało zaprojektowane w oparciu o nowatorskie pomysły w tworzeniu ekspozycji. Nie spotkamy tu zbiorów ułożonych w gablotach, jak w tradycyjnych placówkach muzealnych, lecz przestrzenie pobudzające zmysły zarówno u wzrokowców, słuchowców i kinestetyków, co sprzyja procesowi uczenia się u każdej z tych grup.

Motywem przewodnim multimedialnej wystawy jest kolor i światło. Funzeum przez zabawę pokazuje w jaki sposób występują one w przyrodzie, jaki mają wpływ na życie człowieka i w jaki sposób je wykorzystujemy w codziennym funkcjonowaniu. Na powierzchni około 4000 mkw. znajduje się ponad 50 multimedialnych instalacji i wiele kreatywnych elementów, które skłaniają do aktywnego zwiedzania i twórczej zabawy zarówno indywidualnej, jak również zespołowej.

Projektując ten obiekt postawiono przede wszystkim na interaktywność i zachęcanie odwiedzających, szczególnie dzieci i młodzieży, do kreatywnego eksplorowania wystawy. Goście odwiedzający multimedialną ekspozycję mogą sami jej doświadczać, odkrywając co można zrobić z poszczególnymi elementami wystawy.

Kreatywna i interaktywna przestrzeń Funzeum, wyposażona w tablice wyjaśniające funkcjonowanie poszczególnych zjawisk związanych ze światłem i kolorem, ma ułatwiać uczniom zdobywanie praktycznej wiedzy. Edukacja realizowana za pośrednictwem zabawy oraz interaktywnych elementów wystawy sprzyja prowadzeniu we wnętrzach naszego obiektu nowoczesnych lekcji dydaktycznych z zakresu plastyki, biologii czy fizyki. Jest także kolorową przestrzenią, którą można efektywnie wykorzystywać do integracji dzieci.– mówi Adam Wicher, dyrektor generalny Funzeum.

Aż 74% respondentów badania „Zabawa i cyfryzacja, czyli rozrywka XXI wieku” uważa, że muzea cyfrowe to muzea przyszłości. Przede wszystkim dlatego, że rozwój technologii obejmuje wszystkie dziedziny życia, jak twierdzi 36% ankietowanych, a interakcje dostarczają większej możliwości zabawy, jak sądzi 39% respondentów. W muzeach cyfrowych według odpowiedzi udzielonych w badaniu, najbardziej podoba się możliwość interakcji z eksponatami - 31% odpowiedzi, możliwość kreatywnego spędzenia czasu -30% odpowiedzi oraz poruszanie wszystkich zmysłów - 22% odpowiedzi.

Muzea sztuki cyfrowej tworzą nową rzeczywistość kulturalno – rozrywkową XXI wieku. Angażują zmysły, pobudzają wyobraźnię i dostarczają niezapomnianych przeżyć, co sprzyja procesowi zapamiętywania i edukacji. Z tą myślą zostało również zaprojektowane i stworzone Funzeum, inspirowane m.in.TeamLab Borderless w Tokio, czyli największym muzeum sztuki cyfrowej na świecie. Pierwsze Funzeum w Polsce, otwarte w lutym br., jest dostępne w Gliwicach w kompleksie C.H. Europa Centralna. Przestrzeń tego nietypowego obiektu, wyposażonego w nowoczesne technologie cyfrowe, można efektywnie wykorzystać do edukacji przez zabawę, zarówno podczas wycieczek szkolnych, jak i rodzinnych wypadów.