Dailyfruits

Wróć do wszystkich klientów
Otyłość to coraz większy problem zdrowotny wśród polskich pracowników

Otyłość to coraz większy problem zdrowotny wśród polskich pracowników

Ubiegły rok zdominowany przez pracę zdalną, odbił się nie tylko na kondycji psychicznej wielu Polaków, ale również na ich masie ciała. W czasie kwarantanny przybieraliśmy średnio na wadze nawet pół kilo tygodniowo. Jak pokazały wyniki badania Dailyfruits, zrealizowanego w pierwszej połowie 2020 roku, aż 40% pracujących Polaków miało nieprawidłową masę ciała. Otyłość pracowników ma coraz większe konsekwencje dla pracodawców, dlatego część z nich zaczyna zauważać ten problem.

Otyłość jest wymieniana wśród głównych chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Od lat nadmierna masa ciała jest problemem rangi światowej, z którym zmaga się wiele krajów. Coraz większe stają się koszty osobiste, ekonomiczne i społeczne z powodu licznych powikłań, generowanych przez otyłość. Osoby z nadmierną masą ciała są narażone na wyższe ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych i niepełnosprawności, a nawet przedwczesną śmierć. Kraje szukają różnych sposobów na walkę z otyłością. Polska na przykład wdrażając od stycznia 2021 roku podatek cukrowy, który ma pomóc w ograniczenie dużego spożycia cukru w naszym kraju i promować prozdrowotne wybory konsumentów.

Jak pokazały wyniki badania „Nawyki żywieniowe pracujących Polaków” firmy Dailyfruits, propagującej od 10 lat zdrowe żywienie w pracy i przekonującej pracodawców do wspierania w tym obszarze pracowników, popełniamy wiele błędów żywieniowych zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. Ich konsekwencją jest zmniejszona odporność, większa skłonność do absencji oraz obniżona efektywność biznesowa firm. Dieta uboga w warzywa i owoce - 50% pracujących Polaków nie je codziennie owoców, 40% warzyw, niezdrowe podjadanie i nadużywanie słodyczy - 86% zapytanych Polaków pracując podjada między posiłkami, często sięgając po słodycze – to niezdrowe nawyki, zwiększające ryzyko otyłości i innych chorób.

W interesie pracodawcy, o co apeluje m.in. WHO jest uświadamianie pracowników, jak ważna jest zmiana nawyków żywieniowych dla ich zdrowia. Zgodnie z rekomendacją WHO warto wdrażać programy prozdrowotne w miejscu pracy, bez względu czy jest ona realizowana w biurze czy zdalnie. Ich fundamentem powinno być budowanie w organizacji nawyków żywieniowych w różnych formach, jak na przykład: newslettery, piramidy żywieniowe, mailingi, czy webinaria i indywidualna współpraca ze specjalistami z zakresu dietetyki. Duże znaczenie ma także stwarzanie w ciągu dnia pracy dobrej okazji pracownikom do wybierania zdrowszych produktów. Praca na home office, wbrew pozorom także daje szanse pracodawcom na edukację żywieniową i zachęcanie pracowników do sięgania po zdrowe produkty.

Złe nawyki żywieniowe, zwiększona ekspozycja na stres, przekładają się na spadek odporności, zmęczenie a w konsekwencji również obniżenie efektywności pracy i działalności firmy. Dlatego coraz więcej pracodawców zauważa potrzebę zadbania o zdrowie swoich pracowników i zaczyna oferować benefity na home office. Mają one nie tylko pokazać, że zdrowie jest ważnym aspektem pracy, ale także zbudować więź pomiędzy firmą a pracownikami w czasie pracy zdalnej. Przykładem takich działań może być wysyłka pracownikom paczek ze zdrowymi produktami lub realizowana zamian owocowych czwartków w biurze na cykliczne owocowe dostawy na home office. – mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Zmiana nawyków żywieniowych pracowników przekłada się na poprawę funkcjonowania całej firmy, przynosząc wymierne korzyści pracodawcy. Świadomi pracodawcy zaczynają więc inwestować w programy prozdrowotne. Jednym z jego elementów mogą być na przykład grupowe lub indywidualne spotkania online z dietetykiem, poruszające kwestie związane z budowaniem nawyków, żywieniowym wsparciem odporności oraz realizacją dietetycznych celów pracowników. Można rozpocząć działania edukacyjne w trybie zdalnym, a w razie powrotu do biur kontynuować je hybrydowo lub stacjonarnie.

Realizacja firmowych programów prozdrowotnych, promujących zdrowe żywienie i aktywność fizyczną jest w interesie pracodawcy, gdyż nigdy jeszcze odporność psychiczna i fizyczna pracowników nie miała tak dużego znaczenia dla efektywności biznesowej firm, jak obecnie.

*W informacji prasowej wykorzystano dane z badania „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” zrealizowane przez Dailyfruits na próbie 1055 pracujących respondentów w wieku od 18 do 65 lat.