Dailyfruits

Wróć do wszystkich klientów
Pracodawcy zaczynają szukać alternatywy dla firmowej Wigilii

Pracodawcy zaczynają szukać alternatywy dla firmowej Wigilii

Druga fala pandemii zatrzymała planowany proces powrotu wielu pracowników do pracy stacjonarnej i potwierdziła, że home office zostanie z nami na dłużej. Wiele firm zostało zmuszonych do radyklanej zmiany modelu biznesowego, zdobywając nowe doświadczenia i walcząc o utrzymanie się na rynku. Praca to jednak nie tylko wirtualne środowisko, w którym obecnie w większości funkcjonujemy, ale również atmosfera i kultura organizacyjna, która nabierała szczególnego znaczenia w grudniu, gdy się odbywało większość firmowych Wigilii. Dlatego wielu pracodawców zaczyna już w listopadzie szukać alternatywy dla firmowego świątecznego spotkania z pracownikami.

Niepokojące dane o dynamicznym wzroście zachorowań na COVID-19 w Polsce i pojawiający się coraz częściej pesymistyczny scenariusz wróżący drugi lockdown sprawia, że zdajemy sobie sprawę, że tegoroczne święta będą zdecydowanie inne. Z pewnością bardziej kameralne, być może dużo skromniejsze i z tego powodu mniej radosne. Tradycja świątecznych spotkań dotyczy przede wszystkim sfery życia prywatnego, ale od kilkunastu lat jest również coraz mocniej obecna w życiu zawodowym Polaków. Wielu pracodawców korzystając z okazji grudniowych świąt organizowała dotychczas firmowe spotkania w restauracjach czy w swoich siedzibach. Były to spotkania mniej formalne, sprzyjające integracji, wprowadzające do organizacji świąteczną atmosferę, ale także służące podsumowaniom roku i prezentacji planów na nowy okres.

Wigilia firmowa online – ilu pracowników będzie chciało w niej uczestniczyć?

Firmy działające od kilku miesięcy w pandemicznej rzeczywistości przestawiły się w miarę możliwości na model pracy zdalnej i maksymalne wykorzystanie dostępnych  na rynku narzędzi online. Pojawiają się coraz więcej wyników badań prezentujących nie tylko efekty adaptacji polskich firm do kryzysu wywołanego COVID-19, jak pokazuje na przykład raport  „Polski biznes w sytuacji pandemii" przygotowany przez specjalistów z zakresu zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego, ale także prezentujących opinie Polaków na temat pracy zdalnej. Wyniki badań i sond realizowanych w ostatnich miesiącach potwierdzają, że praca zdalna w dłuższej perspektywie nam nie służy. Pracownicy coraz częściej oceniają swoją pracę jako nudną i demotywującą, ale przede wszystkim wielu z nich jest zmęczona zbyt dużą ilością spotkań online, realizowanych na poziomie zespołów, działów czy wydarzeń ogólnofirmowych. W związku z tym zanim dział HR podejmie decyzję o organizacji spotkania świąteczne online warto, aby zadał sobie pytanie czy jest to wydarzenie, które warto organizować w takiej formie? Na rynku jest już dostępnych coraz więcej ofert na realizację eventów wigilijnych online z wykorzystaniem dedykowanych platform. W ramach takiego wydarzenia można zrealizować transmisję na żywo, wynająć konferansjera, zrealizować transmisję wybranych występów czy poprowadzić tematyczne warsztaty online. Pytanie - czy przyniesie to pracodawcom pożądany efekt? Czy zbuduje pozory „firmowej nowej normalności”? Ilu pracowników po wielu godzinach pracy przed ekranem komputera, będą chciało uczestniczyć w Wigilii online?

Realny, świąteczny upominek dla pracownika – czy zyska na znaczeniu?

Ostatnie miesiące wprowadziły duże zmiany na rynku benefitów pracowniczych. Część z nich została zlikwidowana ze względów ekonomicznych, podyktowanych pandemią, część z nich została przeniesiona się do świata wirtualnego. Masaże biurowe online, w trakcie których pracownik się sam masuje pod okiem masażysty, którego widzi na laptopie, sesje jogi online realizowane przez instruktorów – przykłady te pokazują, że wiele rzeczy można zrobić online, tylko czy należy?

W gąszczu benefitów online dobrze jest dać pracownikowi coś namacalnego, szczególnie w perspektywie grudniowych świąt, a przy okazji zdrowego w czasach pandemii. Funkcjonując od kilku miesięcy intensywnie w wirtualnej rzeczywistości, coraz większa jest potrzeba zetknięcia z rzeczami materialnymi, które można dotknąć, powąchać, ugryźć. Jeśli chcemy podarować naszym pracownikom świąteczny, realny i praktyczny upominek, zamiast kolejnego benefitu online, możemy wysłać im na przykład zdrową paczkę pełną owoców warzyw, bakalii, przypraw. Do takiej paczki oprócz świątecznych życzeń, można dodać maseczki, płyn do dezynfekcji, firmowy gadżet, a nawet przepisy na zdrowe posiłki do przygotowania z produktów, które znajdują się w pudełku.

Widzimy od początku drugiej fali pandemii rosnące zainteresowanie pracodawców „zdrowymi paczkami dla pracowników”, które mogą wysłać im na home office. W ciągu 10 lat poznaliśmy dobrze pracodawców i wiedzieliśmy, że wielu z nich będzie poszukiwać alternatywy dla dostaw owoców do biur, aby nie rezygnować z wdrożonego benefitu i pokazać pracownikom, że dba się w firmie o ich zdrowie i docenia zaangażowanie, szczególnie w trudnych dla biznesu czasach. Wdrożyliśmy słuchając potrzeb pracodawców rozwiązanie, w którym pracownik danej firmy może sam zamówić sobie paczkę z owocami czy innymi zdrowymi przekąskami pod wskazany przez siebie adres. Umożliwia to pracodawcom realizację akcji wysyłek zdrowych paczek pracownikom, na przykład z okazji grudniowych świąt, bez konieczności przekazywania danych osobowych pracowników i bez naruszania przepisów RODO. – komentuje Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits, która od kilku tygodni dostaje coraz więcej zapytań o możliwość wysłania świątecznych paczek pracownikom na home office.

Skrzynka pełna owoców i warzyw lub innych zdrowych produktów na home office to prosty, ale bardzo czytelny gest, który szczególnie w czasie pandemii, zyskuje w oczach pracowników. W grudniu może być realnym i praktycznym upominkiem od pracodawcy, który stanie się dodatkiem do eventu wigilijnego online lub jego alternatywą.