Fundacja Świętego Mikołaja

Wróć do wszystkich klientów
Wystawa współczesnych obrazów Jezusa Miłosiernego pierwszy raz dostępna w Warszawie

Wystawa współczesnych obrazów Jezusa Miłosiernego pierwszy raz dostępna w Warszawie

27 lutego 2023 r. w podziemiach katedry warszawsko-praskiej odbędzie się wernisaż wystawy obrazów Jezusa Miłosiernego, namalowanych przez znakomitych malarzy współczesnych. Po raz pierwszy w stolicy będzie można zobaczyć obrazy, które powstały w ramach głośnego projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Wystawę w Warszawie będzie można zwiedzić bezpłatnie do 2 kwietnia 2023 r.

Prace, które zostaną zaprezentowane na wystawie powstały dzięki hojności prywatnych mecenasów sztuki, na specjalne zamówienie organizatorów projektu „Namalować katolicyzm od nowa” - Fundacji Świętego Mikołaja, Teologii Politycznej oraz Instytutu Kultury św. Jana Pawła II z Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu (Angelicum). Celem akcji jest ożywienie sztuki sakralnej przez powrót do Kościoła obrazów wysokiej klasy artystycznej, wyrażonych współczesnym językiem malarskim oraz odnowienie mecenatu takiej sztuki.

Obrazy  zostały wykonane według wizji zawartych w „Dzienniczku” św. Faustyny Kowalskiej. Malarze pracowali tak jakby Święta zwróciła się z zamówieniem obrazu bezpośrednio do nich.W przygotowaniu merytorycznym artystów uczestniczyli teolodzy, językoznawcy, historycy sztuki i filozofowie.

Ekspozycja prezentuje dziesięć nowych wizerunków Jezusa Miłosiernego autorstwa Jarosława Modzelewskiego, Ignacego Czwartosa, Wincentego Czwartosa, Jacka Dłużewskiego, Wojciecha Głogowskiego, Jacka Hajnosa OP, Krzysztofa Klimka, Bogny Podbielskiej, Beaty Stankiewicz i Artura Wąsowskiego. Warszawa to drugie miasto, w którym zagości wystawa, pierwszym był Kraków, gdzie cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.

Wystawiane prace nie są kopią istniejących obrazów. To odpowiedź, której współcześni malarze udzielają  na nakaz malowania wizerunku Miłosierdzia Bożego, który św. siostra Faustyna otrzymała od objawiającego się jej Chrystusa” mówi Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja, pomysłodawca przedsięwzięcia i kurator wystawy. „Idziemy śladami ks. Sopoćki, który już po śmierci św. siostry Faustyny składał zamówienia u malarzy, poszukując najpiękniejszej wersji obrazu Jezusa Miłosiernego (…). W projekcie «Namalować katolicyzm od nowa» podeszliśmy do zamówienia nowych obrazów Miłosierdzia Bożego bardzo poważnie. W przygotowaniu artystów do tego arcytrudnego zadania wzięli udział znawcy tematyki Bożego Miłosierdzia – teolodzy, filozofowie i historycy sztuki. Przewodnikiem po «Dzienniczku» św. Faustyny była wybitna znawczyni tekstu dr Izabela Rutkowska, która starannie zrekonstruowała Panajezusowy obstalunek tego niezwykłego obrazu. Bardzo bogatą historię realizacji tematu i spory toczące się wokół różnych efektów tego zamówienia zbadała teolog i historyk sztuki dr Dorota Lekka. Swoją wiedzą wspierał nas również filozof ks. prof. Jacek Grzybowski, biskup pomocniczy diecezji warszawsko-praskiej” powiedział Dariusz Karłowicz. „Muszę przyznać, że zainteresowanie naszą inicjatywą przeszło moje najśmielsze oczekiwania. W Krakowie wystawę odwiedziły prawdziwe tłumy widzów. Wystawa wywołała ogromną i bardzo burzliwą dyskusję. Co dla nas najważniejsze obrazy zostały zakupione przez proboszczów diecezji warszawsko-praskiej, która sprawuje honorowy patronat nad naszym projektem. Już teraz prawie wszystkie prezentowane na wystawie dzieła mają zarezerwowane miejsce w świątyniach i będą służyć celom sakralnym” – dodał.

„Ideą tego projektu było, że jest to tak zwany obstalunek, czyli zamówienie. Malarz musi pewnych zasad się trzymać, być w obrębie kanonu. Ten obraz ma funkcje, to nie jest czysta projekcja pomysłu artysty. Musi spełniać funkcje służebne, więc tu była pewna granica”mówi prof. Jarosław Modzelewski, malarz, rysownik, pedagog, współtwórca słynnej „Gruppy”, autor jednego z wizerunków Jezusa Miłosiernego.

„Pierwowzór, malowany przez Eugeniusza Kazimirowskiego wedle wskazówek Świętej, nie został nigdzie określony mianem ikony czy wersji przeznaczonej tylko do kopiowania. Idea, aby na nowo namalować obraz Bożego Miłosierdzia, nie jest zatem wykroczeniem przeciw orędziu danemu św. Faustynie. Język sztuki – także sakralnej – był i jest stale odświeżany, ponieważ każde pokolenie potrzebuje przybliżenia ważnych tematów za pomocą własnej stylistyki” mówi dr Izabela Rutkowska, doktor nauk humanistycznych, badaczka „Dzienniczka” św. siostry Faustyny.

Wizerunki Jezusa Miłosiernego powstały w ramach projektu „Namalować katolicyzm od nowa”, którego celem jest ożywienie sztuki sakralnej przez powrót do kościoła obrazów wysokiej klasy artystycznej, wyrażonych współczesnym językiem malarskim oraz odnowienie mecenatu takiej sztuki.

Zachodnia sztuka sakralna umiera. W języku współczesnej kultury coraz częściej brakuje obrazów i słów zdolnych opowiedzieć, ba, choćby odnieść się do historii śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Dobra Nowina nieprzetłumaczona na język kultury XXI wieku coraz częściej staje się niema lub niezrozumiała. To poważny problem – ale i wielkie wyzwanie” – wyjaśnia Dariusz Karłowicz. „Wyrażenie nauki Chrystusa językiem kolejnego pokolenia jest obowiązkiem tych, którzy mają przekazać światu Prawdę. To rodzaj naszej współpracy w dziele Wcielenia. Dla chrześcijaństwa kultura nie jest luksusem, ale powietrzem, którym oddycha. Zaczynamy od arcytematu, od centrum chrześcijańskiego życia i od centrum religijności naszych czasów, od obrazu Miłosierdzia Bożego” – dodał.

Na niezbywalną rolę sacrum w kulturze wskazują także mecenasi projektu:

Chcemy duchowo wzrastać. Obraz, który pomaga nam w modlitwie, nie zatrzymuje nas w miejscu, tylko odsyła nas ku górze, ku światu, do którego dążymy wszyscy” – powiedziała podczas spotkań inicjujących projekt dr Jolanta Domańska-Gruszka, jedna z mecenasów projektu.

Malowanie Jezusa

„Przyznam, że pracowałam nad tym obrazem bardzo długo, bo około trzech miesięcy. Te poszukiwania formalne, czyli jak to ma być namalowane, są szalenie istotne, ponieważ to są podstawowe pytania o tożsamość malarza. Za tą formalną stroną obrazu stoi bardzo wiele, cały ogromny świat, całe jestestwo. «Formalność» to jest tylko powierzchnia” – powiedziała Beata Stankiewicz, jedna z artystek, której obraz możemy obejrzeć na wystawie.

„Wcześniej robiłem parę kopii obrazu z Łagiewnik. Natomiast realizacja obrazu tak jakby do mnie przyszła siostra Faustyna, to zupełnie inna rzecz (…). Wszystkie moje założenia, plany co do tego obrazu legły w gruzach. (...) Chrystus w nas żyje, właśnie! To jest to” – mówił dr. Krzysztof Klimek, członek Pracowni Otwartej o swojej pracy nad obrazem.

Jakie jest Jego Oblicze? Miałem w telefonie chyba ze 100 różnych portretów Jezusa. Dążyłem do tego, aby obecność postaci Chrystusa była bezpośrednia i wydaje mi się, że udało się osiągnąć tę bliskość. Natomiast prawdziwą próbą dla obrazu jest odbiór osób, które przychodzą do kościoła ze swoimi problemami i chcą się przed nim modlić” - mówił Wojciech Głogowski w trakcie prac nad obrazem.

Ignacy Czwartos, współtwórca Stowarzyszenia Otwarta Pracownia, na pytanie o to dlaczego namalował Jezusa odpowiada: „Myślę, że ja Go maluję od zawsze. Malarstwo abstrakcyjne, którym się param, wymaga skupienia i modlitwy. Często myślałem o Chrystusie. To zadanie, by namalować od nowa obraz Miłosierdzia Bożego, jest połączeniem malarstwa abstrakcyjnego, duchowego z figuracją. Całe życie się przygotowywałem do tego obrazu” – dodał.

Wernisaż obrazów Jezusa Miłosiernego odbędzie się w dniu 27.02.2023 o godz.19:00 w podziemiach katedry diecezji warszawsko-praskiej pw. św. Michała Archanioła i św. Floriana, przy ul. Floriańskiej w Warszawie.

Wystawę będzie można zobaczyć bezpłatnie do 2 kwietnia 2023 roku ( pn -sb 12:00-20:00, niedz. 8:00-21:00)

Więcej informacji na www.teologiapolityczna.pl oraz LetsPaintCatholicismAgain.com