Fundacja Świętego Mikołaja

Wróć do wszystkich klientów
Podsumowanie roku szkolnego w programie Stypendia św. Mikołaja. Nierówności edukacyjne dzieci i młodzieży.

Podsumowanie roku szkolnego w programie Stypendia św. Mikołaja. Nierówności edukacyjne dzieci i młodzieży.

Wśród najważniejszych w skali roku wydatków edukacyjnych niezamożnych rodziców jest zakup komputera i dostępu do Internetu, rodzice opłacają także wydatki związane z materiałami szkolnymi i wyjazdami. Trudny czas pandemii jeszcze bardziej uwidocznił istniejące nierówności edukacyjne. Nie każde dziecko w Polsce ma dostęp do komputera i Internetu, które okazało się niezbędnymi narzędziami pracy. Fundacja Świętego Mikołaja podsumowuje rok szkolny w ramach programu stypendialnego.

Stypendium św. Mikołaja to całoroczna pomoc dedykowana na rozwój pasji i talentów młodzieży, ale często także moment przełomowy w ich życiu. To właśnie dzięki stypendiom dzieci z niezamożnych rodzin mogą rozwijać skrzydła i inwestować we własne talenty. Zyskują też pewność siebie, a ich trud zostaje zauważony i doceniony po raz pierwszy w życiu.  

Fundacja Świętego Mikołaja we współpracy z 65 szkołami z całej Polski przekazała w tym roku szkolnym 201 stypendiów zdolnym uczniom z niezamożnych rodzin. Całościowa kwota wsparcia wyniosła 420 350 zł. Ponieważ rok szkolny naznaczony był przymusem edukacji zdalnej stypendia w dużym stopniu przeznaczone zostały na możliwość uczestnictwa w lekcjach online i dodatkowych zajęciach prowadzonych zdalnie.

Mimo że edukacja szkolna w Polsce jest bezpłatna, to jednak rodzice muszą ponosić dodatkowe koszty związane z nauką swoich dzieci, od podstawowych takich jak zakup niektórych książek, zeszytów, wszelkiego rodzaju przyborów do pisania, przez akcesoria sportowe, plastyczne, opłaty za wycieczki szkolne i bilety wstępu, aż po długofalowe wydatki związane z rozwojem indywidualnych predyspozycji, zainteresowań i pasji.

Jak wynika z raportu Fundacji Świętego Mikołaja „Równy dostęp do edukacji dzieci i młodzieży”, wśród najważniejszych w skali roku wydatków edukacyjnych niezamożnych rodziców jest zakup komputera i dostępu do Internetu, rodzice opłacają także wydatki związane z materiałami szkolnymi i wyjazdami.

Rodzice dokładają wszelkich starań, aby zaspokoić potrzeby edukacyjne swoich dzieci. Prawie połowa (46%) badanych przez nas niezamożnych rodziców uważa, że potrzeby edukacyjne stanowią podstawową pozycję budżetu rodziców. W długofalowej perspektywie wykorzystywanie otrzymywanych środków w ramach programu 500 +, na edukację i zajęcia dodatkowe dla dzieci stają się pozycją priorytetową – 49,9%, wyprzedzając „żywność i ubiór” – 40,2%.  Jednak pieniędzy po prostu nie starcza. W budżecie rodziny wciąż brakuje ok. 242 zł, aby uregulować wszystkie wydatki edukacyjne jednego dziecka. Stypendium św. Mikołaja, które przyznajemy w wysokości 200 zł miesięcznie, wypłacanego uczniom przez cały rok szkolny, może skutecznie pomóc niezamożnym rodzicom. - wyjaśnia Antonina Grządkowska z Fundacji Świętego Mikołaja, koordynator programu Stypendia Św. Mikołaja.

Według Centrum Cyfrowego problem współdzielenia niezbędnego sprzętu (komputerów i laptopów) między rodzeństwem lub dziećmi i rodzicami dotyka co najmniej miliona uczniów (około 25% wszystkich uczniów). Z ustaleń Fundacji Świętego Mikołaja problem z realizacją potrzeb edukacyjnych dotyczy około 300 tys. osób (minimum 60 tys. rodzin). Nierówności edukacyjne dotykają przede wszystkim mieszkańców terenów wiejskich, a także mniejszych miast (do 20 tys. mieszkańców) oraz rodziny wielodzietne.

W tym roku dzięki pomocy Fundacji Świętego Mikołaja i jej darczyńców, 76 stypendystów mogło kupić komputer, 63 osób potrzebne akcesoria i programy komputerowe (myszka, dysk, drukarka), a 23 osoby opłaciły abonament internetowy, aby nie przerywać edukacji po zamknięciu szkół. W sumie uczniowie będący pod opieką Fundacji wydatkowali kwotę 165 204,36 zł, aby móc uczyć się i rozwijać za pośrednictwem Internetu podczas pandemii koronawirusa.

Edukacja zdalna to jednak nie wszystko. 60 stypendystów mogło zapisać się na zajęcia dodatkowe, kursy lub szkolenia, 31 osób na lekcje języka obcego, 44 młodych sportowców mogło kupić potrzebny sprzęt sportowy, 25 artystów kupiło instrument muzyczny, akcesoria czy materiały plastyczne potrzebne aby szlifować swoje talenty. 54 osoby kupiły potrzebne im książki i podręczniki, a 32 opłaciło wyjazd na obóz (przede wszystkim w czasie ferii zimowych) lub wycieczkę szkolną.  

Dziękuję za odciążenie moich rodziców, którzy nie wiem czy pozwoliliby sobie na zakup laptopa, którego pilnie potrzebowałam. Dzięki niemu również moim braciom jest łatwiej ponieważ nie musimy ciągle dzielić się sprzętem, co było uciążliwe. Mam trzech młodszych braci, którzy w obecnej sytuacji również mają prowadzone lekcje online. Myślę, że gdyby nie stypendium nie mogłabym sobie pozwolić na pełne zaangażowanie w lekcje online, co jest dla mnie bardzo ważne, ponieważ już w przyszłym roku piszę egzamin zawodowy i maturę, a chciałabym ją napisać najlepiej jak potrafię. -  Justyna z Lubaczowa

Fundacja Świętego Mikołaja, prowadząca od 10 lat program stypendialny we współpracy ze szkołami w całej Polsce, dodatkowo przez całe wakacje prowadzi intensywną zbiórkę na stypendia dla dzieci, które trafią do podopiecznych już we wrześniu. Fundacja podwoi każdą złotówkę, która wpłynie do końca wakacji na stypendialne subkonta szkół, które przystąpią do programu Stypendia św. Mikołaja. W ten sposób Fundacja chce wspierać aktywne szkoły, które otaczają solidarną pomocą swoich uczniów w potrzebie. Do programu może dołączyć każda polska szkoła. Jest to odpowiedź na skutki pandemii, która może przyczynić się do wzrostu biedy wśród dzieci i młodzieży.

  • Antonina Grządkowska
  • Fundacja Świętego Mikołaja
  • antonina.grzadkowska@mikolaj.org.pl
  • +48 791 793 021
  • Stypendia św. Mikołaja, Akademia Liderów Fundacji Świętego Mikołaja, współpraca ze szkołami
  • Daniel Wardziński
  • fundraiser i specjalista ds. kontaktu z darczyńcami Fundacji Świętego Mikołaja
  • daniel.wardzinski@mikolaj.org.pl
  • Fundacja Świetego Mikołaja
  • Jola Górska
  • Koordynatorka ds. fundraisingu i komunikacji
  • jola.gorska@mikolaj.org.pl
  • +48 577 777 640
  • Fundacja Świętego Mikołaja