Klinika Implantologii i Stomatologii Estetycznej Roman Borczyk

Wróć do wszystkich klientów
Wakacyjne słońce niezbędne dla zdrowia zębów

Wakacyjne słońce niezbędne dla zdrowia zębów

Wiele osób cierpi na niedobór witaminy D, szczególnie osoby które żyją w klimacie umiarkowanym takim jak Polska. Letnie wakacje mogą być kluczem do rozwiązania problemu jej niedoboru w organizmie, ponieważ głównym źródłem jest właśnie słońce. Witamina D ma również kluczowy wpływ na zęby i kości.

Witamina D jest niezbędna dla minerału, który jest podstawowym składnikiem naszych kości, a także zębów. Jest szczególnie ważna na etapie wzrostu u dzieci, a jej brak powoduje poważne zaburzenia kiedy rosną kości i zęby u dzieci. U dzieci bez witaminy D, zęby nie mają odpowiednio wykształconego szkliwa, odpowiedniego kształtu i wielkości zębów. U dorosłych jest niezbędna do wielu innych procesów. Zapobiega chorobom nowotworowym, chorobom kości i zębów oraz jest potrzebna do prawidłowej pracy serca i naczyń. Posiada również właściwości lecznice, jak na przykład w przypadku łuszczycy lub pełni duże znaczenia w profilaktyce osteoporozy. Niedobór witaminy D może prowadzić do krzywicy, na którą obecnie cierpi około miliard ludzi. Wiele przypadków krzywicy jest właśnie wywołanych niedoborem światła słonecznego.

Witaminy D3 współdziałając z witaminą K2 powodują zatrzymanie utraty masy kostnej, która to odpowiada za utrzymanie zdrowych dziąseł i zębów na właściwym miejscu. Choroba przyzębia może wpłynąć na wiele części zęba – kość, korzeń czy dziąsła. Osłabione stanem zapalnym zęby, podczas żucia i zaciskania, łatwo doprowadzają do krwawień, a po dłuższym czasie nawet do wypadnięcia. Kiedy brakuje cennej witaminy D, kość która kształtuje się w szczęce, nie jest wystarczająco zmineralizowana. Jej niedobór powoduje próchnicę i wgłębienia w powierzchni zębów, tworząc dziury w szkliwie. – wyjaśnia  lek. Roman Borczyk, dyrektor zespołu specjalistów Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej Borczyk.pl

Największe niedobory Witaminy D występują u osób starszych. Witamina D w organizmie człowieka reguluje gospodarkę wapniowo - fosforanową. Wapń z kolei wpływa na prawidłową strukturę kości i ich wytrzymałość. Osteoporoza jest chorobą związaną z osłabieniem struktury kości w wyniku ubytku masy kostnej. Zjawisko to postępuje z wiekiem. W momencie pojawienia się niedoborów witaminy D, zaburzeniom ulega wchłanianie wapnia i dochodzi do rozmiękania kości, czyli osteomalacji. W konsekwencji, oba schorzenia zwiększają prawdopodobieństwo urazów, a proces rekonwalescencji po nich jest wydłużony.

Tak jak w przypadku wszystkiego z witaminą D należy postępować z rozwagą. Poważne skutki dla organizmu może mieć zarówno jej niedobór jak i nadmiar. Najnowsze badania pokazują iż niedobór witaminy D może być również przyczyną niepowodzenia przy wpajaniu się implantów. Zbyt małe ilości często skutkują krzywicą, osteoporozą, próchnicą oraz zębami podatnymi na uszkodzenia mechaniczne. Z tego powodu przyjmowanie witaminy D jest szczególnie istotne u dzieci, u których trwa mineralizacja kości i zębów. Jej nadmiar objawia się magazynowaniem wapnia, nudnościami, wymiotami oraz świądem skóry – dodaje lek. Roman Borczyk, dyrektor zespołu specjalistów Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej Borczyk.pl

Są trzy główne źródła Witaminy D. Co ciekawe, ludzki organizm potrafi sam wytwarzać witaminę D pod wpływem słońca. Wystarczy około 15 minut bezpiecznego nasłoneczniania ciała dziennie, aby organizm wyprodukował więcej tej substancji, niż jesteśmy w stanie dostarczyć sobie pod postacią pożywienia. Powstaje ona w skórze pod wpływem prowitaminy, do której wytworzenia jest niezbędne właśnie słońce. Witamina D występuje także w sposób naturalny w wielu produktach spożywczych. Jej największe ilości znaleźć można m.in. w rybach, takich jak węgorz, śledź, dorsz, łosoś czy makrela, a także w kurzych jajach oraz wątróbce Występuje także w produktach żywnościowych takich jak sery żółte, mleko i masło. Trzecim źródłem są  suplementy.

Aby zadbać o zdrowie naszych zębów, szczególnie w okresie letnim warto chodzić na długie spacery i przebywać na słońcu przynajmniej przez 20 minut dziennie, odsłaniając ramiona, dekolt i wystawiając twarz ku słońcu.