Prezenty odgrywają istotną rolę w relacjach międzyludzkich. Wyniki badania
Aż 73% respondentów uważa, że wręczanie prezentów wspiera budowanie relacji, ponieważ świadczy o trosce i uwadze wobec obdarowanej osoby. Kluczowe jest pokazanie, iż znamy i rozumiemy potrzeby oraz pragnienia obdarowanego. 47% respondentów zwraca szczególną uwagę na to, co może wywołać pozytywne emocje.
Z badania “Prezenty a budowanie bliskich relacji” przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń na próbie 4989 respondentów wynika, że prezenty odgrywają istotną rolę w relacjach międzyludzkich. Aż 58% uczestników deklaruje, że prezenty są sposobem na pokazanie, jak dobrze znamy obdarowaną osobę.
Większość ankietowanych (73%) uważa, że wręczanie prezentów wspiera budowanie relacji, ponieważ świadczy o trosce i uwadze wobec obdarowanej osoby. Zaledwie 1% respondentów uważa, że prezenty nie wpływają na relacje. Te wyniki pokazują, że dla zdecydowanej większości osób obdarowywanie jest postrzegane jako istotny element, który może wzmacniać relacje międzyludzkie.
Zdaniem 46% uczestników, prezent nie może zaszkodzić relacji, o ile jest szczery i pochodzący z dobrych intencji. Jednak 17% badanych uważa, że niewłaściwy lub nieodpowiedni prezent może popsuć relację. Dodatkowo, 11% uczestników wskazało, że prezent może wywołać niezadowolenie lub zakłopotanie, co również może negatywnie wpłynąć na relację. 26% respondentów zaznaczyło, że wszystko zależy od intencji i sytuacji.
Badanie dotyczące roli prezentów w budowaniu silnych więzi emocjonalnych wskazuje, że 39% uczestników uważa, że kluczowe jest pokazanie, iż znamy i rozumiemy potrzeby oraz pragnienia obdarowanego. To podkreśla istotę zrozumienia drugiej osoby w procesie obdarowywania. 33% badanych zaznacza, że prezenty mogą wzbudzać radosne emocje, które zacieśniają relacje i tworzą pozytywne skojarzenia. Z kolei 17% respondentów wskazuje, że tworzenie wspólnych wspomnień i przeżyć, które pozostają na długo w pamięci, jest równie ważne. 11% uczestników uważa, że prezent wyraża troskę, miłość i docenienie obdarowanego.
Coraz częściej popularne stają się prezenty na przeżycia lub atrakcje, 23% badanych podkreśla wartość wspólnego spędzania czasu, która wzbogaca relacje. Około 18% respondentów zauważa, że prezenty pomagają w budowaniu więzi, co odzwierciedla ich emocjonalną wartość. Zaledwie 1% osób traktuje obdarowywanie jako tradycję, co sugeruje, że dla większości ludzi prezenty mają głębsze, osobiste znaczenie. Vouchery na atrakcje, są postrzegane przez 41% uczestników jako szansa na stworzenie niezapomnianych wspomnień i chwil. To podkreśla wartość doświadczeń, które mogą wzbogacić życie obdarowanego. Dla 31% badanych, tego rodzaju prezent stanowi dodatek do tradycyjnych upominków, który wprowadza w życie osoby obdarowanej niecodzienne doświadczenia. Z kolei 12% respondentów postrzega to jako wyraz troski o to, aby obdarowany mógł doświadczyć czegoś nowego i ekscytującego. Tylko 10% badanych uważa, że wręczanie prezentów w formie przeżycia umożliwia spełnienie marzeń obdarowanego, a 6% z nich przypisuje tej formie obdarowywania wpływ na emocje i relacje. - mówi Wiktoria Pieńkosz z serwisu Prezentmarzeń.
46% uczestników zdecydowanie uważa, iż wspólne wspomnienia zacieśniają więzi między ludźmi. To wskazuje na rosnące docenienie doświadczeń jako elementu wzmacniającego relacje. Natomiast 27% uczestników jest zdania, że relacje buduje się przede wszystkim poprzez komunikację i zaufanie, co przypisuje większe znaczenie interakcjom społecznym. Zaledwie 8% respondentów stwierdziło, że przedmiot materialny jest trwalszy i bardziej praktyczny, co ilustruje, że większość osób dostrzega wartość w emocjonalnych przeżyciach. Wyniki te podkreślają zmieniający się sposób postrzegania obdarowywania i relacji międzyludzkich, gdzie doświadczenia stają się coraz ważniejszym elementem budowania więzi.
Badanie „Prezenty a budowanie bliskich relacji” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń w listopadzie 2025 r., N = 4989, metodą CAWI
- Małgorzata Dębska
- Dyrektor zarządzający
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR