Szczera radość to główny motywator wręczania prezentów świątecznych. Wyniki badania
42% respondentów pragnie przede wszystkim sprawić radość bliskim wręczając upominki. Kluczowe jest znaczenie emocji towarzyszących obdarowywaniu. 48% respondentów wskazuje na satysfakcję płynącą z widoku zadowolonych obdarowanych. W obliczu różnych strategii wyboru prezentów, głównym celem jest nie tylko dostarczenie radości, ale także utrzymanie bliskich więzi oraz zrozumienie potrzeb obdarowywanych.
Z badania “Prezenty a budowanie bliskich relacji” przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń na próbie 4989 respondentów wynika, że tradycja obdarowywania cieszy się dużą popularnością. Aż 54% uczestników regularnie wręcza prezenty co roku, co podkreśla znaczenie tej praktyki w wielu rodzinach. 33% badanych obdarowuje tylko osoby najbliższe, co może odzwierciedlać chęć skupienia się na najważniejszych relacjach. Zaledwie 2% osób przyznało, że nie obdarowuje nikogo w czasie świąt, a 7% deklaruje wręczanie prezentów tylko po wcześniejszym ustaleniu z rodziną. Dodatkowo, 4% respondentów wskazało, że ich decyzja o obdarowywaniu zależy od aktualnej sytuacji finansowej, co może wpływać na wybór prezentów w tych wymagających czasach.
Głównym motywatorem wręczania prezentów jest pragnienie sprawienia komuś radości – 42% odpowiedzi. Głównym celem jest uszczęśliwienie obdarowywanej osoby. Kolejnym istotnym powodem, wskazywanym przez 27% osób, jest chęć utrzymania więzi emocjonalnej, co świadczy o znaczeniu relacji międzyludzkich w procesie obdarowywania. 22% uczestników czerpie przyjemność z samego aktu obdarowywania, co wskazuje na pozytywne emocje związane z tą tradycją. Zaledwie 9% badanych przyznaje, że realizuje zakup z poczucia obowiązku dostosowania się do tradycji, co sugeruje, że większość osób traktuje obdarowywanie jako wyraz szczerych intencji i emocji.
Najczęściej stosowanym podejściem (31%) jest bezpośrednia rozmowa z osobą, w celu pytania o jej życzenia. To pokazuje, jak ważna jest komunikacja w procesie obdarowywania. Blisko 28% respondentów preferuje obserwowanie codziennych nawyków i zainteresowań obdarowywanych, co pozwala na lepsze dopasowanie prezentów do ich potrzeb. 22% osób analizuje, co już posiada lub co im brakuje, co może pomóc w wyborze praktycznego upominku. Z kolei 19% badanych szuka wskazówek na podstawie wspólnych rozmów lub okazji, co sugeruje, że interakcje społeczne odgrywają znaczącą rolę w procesie obdarowywania. Te wyniki podkreślają, jak różnorodne mogą być strategie, które pomagają lepiej zrozumieć potrzeby bliskich w kontekście prezentów.
Obecnie vouchery na atrakcje, są postrzegane przez 41% uczestników jako szansa na stworzenie niezapomnianych wspomnień i chwil. To podkreśla wartość doświadczeń, które mogą wzbogacić życie obdarowanego. Dla 31% badanych, tego rodzaju prezent stanowi dodatek do tradycyjnych upominków, który wprowadza w życie osoby obdarowanej niecodzienne doświadczenia. Z kolei 12% respondentów postrzega to jako wyraz troski o to, aby obdarowany mógł doświadczyć czegoś nowego i ekscytującego. Tylko 10% badanych uważa, że wręczanie prezentów w formie przeżycia umożliwia spełnienie marzeń obdarowanego, a 6% z nich przypisuje tej formie obdarowywania wpływ na emocje i relacje. - mówi Wiktoria Pieńkosz z serwisu Prezentmarzeń
47% respondentów zwraca szczególną uwagę na to, co może wywołać pozytywne emocje. 19% badanych stara się wybierać prezenty, które przypominają obdarowanemu ważne i pozytywne chwile, co również podkreśla wartościowe aspekty relacji międzyludzkich. Z kolei 28% uczestników przyznaje, że bardziej skupia się na praktyczności i zainteresowaniach obdarowanego, co sugeruje, że pragmatyczne podejście do obdarowywania jest wciąż popularne. Zaledwie 6% osób wybiera prezenty głównie według własnego gustu i pomysłów. Podczas wyboru prezentu większość osób skupia się na zrozumieniu potrzeb i emocji drugiej osoby.
Głównym źródłem radości jest widok zadowolenia obdarowanych – aż 48% respondentów wskazuje, że to uczucie przynosi im największą satysfakcję. Ponadto, 14% badanych czerpie radość z możliwości spełnienia marzeń obdarowanego, a 12% docenia dzielenie się dobrą energią i życzliwością. Z kolei 8% respondentów podkreśla znaczenie dbania o relacje i budowania więzi. Te wyniki pokazują, jak ważne są emocje i intencje, które towarzyszą obdarowywaniu, czyniąc z niego nie tylko tradycję, ale również wartościowe doświadczenie.
O dobrze dopasowanym prezencie świadczy (62%) zadowolenie i uśmiech obdarowanej osoby. To potwierdza, jak istotne są emocje w procesie obdarowywania. 17% respondentów zauważa, że kluczowe jest wyrażenie wdzięczności obdarowanej osoby, która mówi, że to dokładnie to, czego potrzebowała, co również świadczy o trafności wyboru. Zaledwie 8% uczestników wskazuje, że codzienne używanie lub noszenie prezentu również dowodzi o jego dobrym wyborze. Te wyniki pokazują, że emocjonalna reakcja obdarowanego jest jednym z najważniejszych aspektów, które decydują o sukcesie prezentu.
Badanie „Prezenty a budowanie bliskich relacji” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń w listopadzie 2025 r., N = 4989, metodą CAWI
- Małgorzata Dębska
- Dyrektor zarządzający
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR