Jakie są współczesne kobiety? Wyniki badania
Współczesne Polki coraz częściej demonstrują swoją niechęć do postrzegania ich stereotypowo. Najczęściej polemizują w mediach społecznościowych, prowadząc blogi lub manifestując na ulicach, jak twierdzi aż 79% ankietowanych. Swoją niechęć wyrażają do postrzegania ich jak kury domowe czy matki Polki. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się o współczesnych kobietach?
Wypowiedzi ankietowanych badania "Z jakimi stereotypami mierzą się współczesne kobiety" serwisu Prezentmarzeń pokazują, że współczesne kobiety są przebojowe, silne i niezależne (41%) oraz szalone i chętne przygód (41%). Najbardziej irytuje je postrzeganie ich w kontekście: baby za kierownicą, czyli gorszego kierowcy (23%), kury domowej (24%), uważania, iż kobiety są emocjonalne, a mężczyźni racjonalni (22%) czy traktowania jak matki Polki (21%). Od swoich bliskich oczekują przede wszystkim wsparcia i partnerstwa (34%) oraz docenienia i odciążenia (34%). Najlepiej w tej roli sprawdza się przede wszystkim przyjaciółka, jak twierdzi ponad połowa respondentów, a nie partner, którego wskazało jedynie 16% odpowiedzi.
Kobiety chciałyby takich zmian jak możliwości zadbania o swoje prawa i potrzeby (36%), wygospodarowania czasu dla siebie (23%) oraz znalezienia równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym (21%). Swoją niechęć do postrzegania ich stereotypowo manifestują na ulicach i w mediach społecznościowych (42%) oraz prowadząc blogi (37%). Często wykonują również zawody postrzegane jako męskie (11%) oraz uprawiając sporty ekstremalne (10%). Czas wolny spędzają uprawiając sport (27%), relaksując się w SPA lub u kosmetyczki (29%) czy też w mediach społecznościowych (24%). Zdaniem respondentów nie istnieje podział na damskie i męskie rozrywki ponieważ współczesne kobiety są aktywne i odważne (43%). Część z nich skacze ze spadochronem i jeździ w rajdach (24%), a część woli spokojne rozrywki (27%).
Z roku na rok coraz więcej kobiet próbuje sportów ekstremalnych szukając dreszczyka emocji w powietrzu, w wodzie czy za kierownicą. Lot w tunelu aerodynamicznym, skok ze spadochronem czy nawet wyprawa off road – z takich rozrywek chętnie korzystają również Panie. Jak pokazują nasze obserwacje i rosnące zainteresowanie niestandardowymi formami spędzania czasu w Polsce, to kobiety są często inicjatorkami oryginalnych rozrywek. Chcą pokonywać własne lęki i przeżyć niezapomnianą przygodę, chętnie testują sporty ekstremalne. – komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.
Kobieta aktywna w dzisiejszym świecie to według 37% respondentek to taka, która ma zainteresowania, jest aktywna towarzysko i poszukuje nowych form rozrywek (25%), uprawia regularnie sport (22%) oraz pracuje zawodowo (16%). Mimo chęci prowadzenia aktywnego życia, Polki zauważają, że brakuje im najbardziej czasu na przyjaciół (39%) i rozrywkę (27%) oraz na partnera, rodzinę i dom (25%).
Lepsze i bardziej satysfakcjonujące życie dla Pań wiąże się z wprowadzeniem do codziennego funkcjonowania kluczowych postanowień. Co trzecia Polka deklaruje, że chce żyć aktywniej, 27% zdrowo się odżywiać, 19% znaleźć pasję. Dla 12% istotna jest zmiana czegoś w swoim wyglądzie, z kolei 5% chce przestać narzekać.
*Sonda „Z jakimi stereotypami mierzą się współczesne kobiety” została zrealizowana przez serwis Prezentmarzeń na próbie 501 respondentów w formie ankiety online w lutym 2021.
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR