Z jakimi stereotypami mierzą się współczesne kobiety? Wynika badania
Współczesne Polki coraz częściej demonstrują swoją niechęć do postrzegania ich stereotypowo. Najczęściej polemizują w mediach społecznościowych, prowadząc blogi lub manifestując na ulicach, jak twierdzi aż 79% ankietowanych. Swoją niechęć wyrażają do postrzegania ich jak kury domowe czy matki Polki. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się o współczesnych kobietach?
Jak wynika z badania sondażowego przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń Dzień Kobiet może być okazją do refleksji na temat współczesnych kobiet jak uważa 83% respondentów. Aż 94% ankietowanych obchodzi to święto. Obecnie z tej okazji panie lubią być zaskakiwane niestandardowymi upominkami, które pozwolą zdobyć nowe doświadczenie, przeżyć ciekawą przygodę (49%) lub są związane z chwilą relaksu (34%). Dla ponad połowy ankietowanych Dzień Kobiet nie jest postrzegany stereotypowo lecz jako dzień doceniania roli kobiet.
Wypowiedzi ankietowanych pokazują, że współczesne kobiety są przebojowe, silne i niezależne (41%) oraz szalone i chętne przygód (41%). Najbardziej irytuje je postrzeganie ich w kontekście: baby za kierownicą, czyli gorszego kierowcy (23%), kury domowej (24%), uważania, iż kobiety są emocjonalne, a mężczyźni racjonalni (22%) czy traktowania jak matki Polki (21%). Od swoich bliskich oczekują przede wszystkim wsparcia i partnerstwa (34%) oraz docenienia i odciążenia (34%). Najlepiej w tej roli sprawdza się przede wszystkim przyjaciółka, jak twierdzi ponad połowa respondentów, a nie partner, którego wskazało jedynie 16% odpowiedzi.
Kobiety chciałyby takich zmian jak możliwości zadbania o swoje prawa i potrzeby (36%), wygospodarowania czasu dla siebie (23%) oraz znalezienia równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym (21%). Swoją niechęć do postrzegania ich stereotypowo manifestują na ulicach i w mediach społecznościowych (42%) oraz prowadząc blogi (37%). Często wykonują również zawody postrzegane jako męskie (11%) oraz uprawiając sporty ekstremalne (10%). Czas wolny spędzają uprawiając sport (27%), relaksując się w SPA lub u kosmetyczki (29%) czy też w mediach społecznościowych (24%). Zdaniem respondentów nie istnieje podział na damskie i męskie rozrywki ponieważ współczesne kobiety są aktywne i odważne (43%). Część z nich skacze ze spadochronem i jeździ w rajdach (24%), a część woli spokojne rozrywki (27%).
Przeprowadzone badanie „Z jakimi stereotypami mierzą się współczesne kobiety” serwisu Prezentmarzeń, potwierdza że w Dniu Kobiet panie najchętniej spędziłyby dzień w SPA lub udały się na masaż relaksacyjny (42%). Chętnie również skorzystałyby z indywidualnej sesji zdjęciowej (17%), lekcji tańca (10%) czy nauki makijażu (13%). Jeśli otrzymałyby voucher na realizację dowolnej rozrywki najczęściej byłyby one z kategorii relaks i uroda (46%) oraz rozrywki kreatywne (27%) czy sporty ekstremalne (14%). Na prezent w tym dniu najczęściej wydajemy od 100 zł – 300 zł, jak deklaruje 53% osób oraz 50 zł – 100 zł (34%).
*Sonda „Z jakimi stereotypami mierzą się współczesne kobiety” została zrealizowana przez serwis Prezentmarzeń na próbie 501 respondentów w formie ankiety online w lutym 2021.
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR