Walentynki w liczbach. Wyniki badania
Aż 82% zapytanych Polaków zadeklarowało, że będzie obchodzić w tym roku Walentynki. Co trzecia osoba zamierza wykorzystać tę okazję, aby zaprocentować u partnera lub partnerki. W dniu zakochanych 34% Polaków liczy na szalony wieczór z niespodzianką, 28% na miło spędzony czas tylko we dwoje, a 18% na wyznanie miłości. Takie wnioski płyną z badania „Walentynki 2020 z perspektywy Polaków”.
Walentynki z perspektywy kobiet i mężczyzn
Jak pokazują wyniki badania zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń ponad 70% pań biorących udział w badaniu uważa, że Walentynki są dla nich ważne. Z czego 36% postrzega je jako bardzo ważne, a 34% wyznaje, że Święto Zakochanych to czasem jedyny dzień, kiedy mogą liczyć na romantyczne chwile. Są rzeczy, których kobiety nie lubią i nie tolerują w dniu zakochanych jak na przykład: kiedy brakuje tego dnia romantyzmu – 35% odpowiedzi, kiedy zapomina się o tym święcie, gdyż zaczynają nie być pewne związku – 29% odpowiedzi, kiedy partner popsuje Walentynki – 23% odpowiedzi.
Panowie, jak wynika z badania „Walentynki 2020 z perspektywy Polaków”, nie są wielbicielami Święta Zakochanych. Dla 36% to kiczowate „święto na siłę”, dla 20% Walentynki są obojętne, ale mogą je celebrować ze względu na partnerkę. Według kolejnych 20% to dzień, do którego podchodzą sceptycznie, gdyż nie lubią być zmuszani do okazywania uczuć na akord. Zdaniem 15% to święto głównie dla kobiet. Jest jednak grupa 9% panów, którzy uważają, że dzień zakochanych to dobry moment na zaręczyny. Mężczyźni nie lubią w Walentynkach kiczu i przesadnego okazywania uczuć – 29% odpowiedzi oraz kiedy wymaga się specjalnego obchodzenia tego święta – 27% odpowiedzi. Nie tolerują też, jak potwierdza 27% panów, gdy się ich zmusza do celebrowania Święta Zakochanych i roszczeniowej postawy partnerki.
Kiedy Walentynki są udane?
O udanych Walentynkach według 33% zapytanych Polaków decydują przede wszystkim dobre relacje w związku. Z kolei 27% respondentów uważa, że duże znaczenia ma niespodzianka, jaką przygotujemy w dniu zakochanych. Atrakcyjna forma świętowania Walentynek ma kluczowe znaczenie dla 22%. Nie bez znaczenia jest też fakt, że o udanych Walentynkach według 18% Polaków decyduje reakcja na prezent podarowany bliskiej osobie.
Pomysły i walentynkowe wydatki
Upominki są nieodłącznym elementem dnia zakochanych i z tej okazji jesteśmy skłonni sięgnąć głębiej do portfela, kupując kwiaty, słodycze i droższe prezenty. Z okazji Walentynek, jak pokazują wyniki badania, oczekujemy przede wszystkim zaproszenia na romantyczną kolację – 30% odpowiedzi, drobnego, ale symbolicznego upominku – 26% odpowiedzi, miłej niespodzianki - 14% odpowiedzi. Oprócz tradycyjnych upominków, wśród pomysłów na atrakcyjne i oryginalne spędzenie dnia zakochanych, respondenci wymieniają: kolację w restauracji w ciemności – 29%, lot awionetką – 25%, masaż dla dwojga – 23%, profesjonalną sesję zdjęciową dla zakochanych – 15% czy lekcję tańca dla dwojga – 8% odpowiedzi.
Co trzeci zapytany przez serwis Prezentmarzeń Polak zamierza na walentynkowy prezent w tym roku przeznaczyć od 100 do 300 zł, 13% od 300 do 500 zł, a 8% zamierza zaszaleć i wydać powyżej 500 zł. Mniejsze kwoty na upominek z okazji dnia zakochanych, czyli do 50 zł wyda 17% respondentów, a budżetem do 100 zł będzie dysponować 24% Polaków.
Według badania „Walentynki 2020 z perspektywy Polaków”, 54% zapytanych respondentów uważa, że to głównie mężczyźni robią walentynkowy prezent, bo kobiety wręcz tego oczekują. W efekcie, mimo że 36% zapytanych Panów uważa, że dzień zakochanych to kiczowate „święto na siłę”, to starają się zaskoczyć pozytywnie ukochaną osobę. Według 18% respondentów decyzje jak spędzić święto zakochanych są omawiane wspólnie. Tylko 15% zapytanych uważa, że to kobiety są głównymi organizatorami Walentynek, gdyż to one dbają o romantyczne chwile w ten dzień.
*Badanie „Walentynki 2020 z perspektywy Polaków” została zrealizowana przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1003 respondentów w formie ankiety online w styczniu 2020.
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR