Prezentmarzeń

Wróć do wszystkich klientów
Święta z oszczędności czy na kredyt, czyli grudniowe wydatki Polaków

Święta z oszczędności czy na kredyt, czyli grudniowe wydatki Polaków

Co trzeci Polak finansuje święta z oszczędności i przeznacza na nie kwotę powyżej 1000 zł. Dla 46% budżet grudniowy jest realizowany z bieżących dochodów, dla 16% niezbędne jest zadłużenie się. Do finansowych, świątecznych szaleństw przyznaje się 43% Polaków, a 45% stara się pilnować wydatków. Mimo że narzekamy na komercjalizację świat, wciąż grudniowy budżet jest zdominowany przez kupno prezentów.

Czy zwiększamy co roku świąteczny budżet?

Prawie połowa respondentów badania „Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków" serwisu Prezentmarzeń deklaruje, że co roku zwiększa budżet na przygotowania do świąt, z czego 43% przyznaje wprost, że lubi w grudniu finansowo zaszaleć. Tylko 5% zapytanych nie liczy wydawanych kwot, aby się nie denerwować. Dla 43% ważne jest, aby pilnować wydatków i nie wydawać więcej. Tylko 7% zapytanych mówi wprost, że skromnie obchodzi święta. Grudniowe szaleństwo 46% respondentów finansuje z bieżących dochodów, a co trzeci Polak z oszczędności. Dla 10% świąteczna gorączka zakupowa wymaga zadłużenia na kartach kredytowych, 6% korzysta z kredytu lub bierze chwilówki, 4% pożycza w rodzinie lub u przyjaciół.

Ile wydajemy na świąteczne upominki?

Dla 28% zapytanych Polaków wydatek na świąteczny upominek do 100 zł na osobę to rozsądna kwota, która pokazuje że szanujemy bliskich. Według 38% respondentów wydatek od 100 do 200 zł na osobę jest do zaakceptowania, bo w takiej kwocie można już zaszaleć. Dla 34% kwota przeznaczona na upominek powyżej 300 zł na osobę jest postrzegana już jako zbyt duży wydatek, ponieważ wartościowy prezent nie zawsze musi być drogi.

Jak zmieniają się preferencje prezentowe Polaków?

Rosnący konsumpcjonizm powoduje, że coraz częściej pojawia się też frustracja z nietrafionych prezentów. Nie dziwi więc fakt, że co trzeci z respondentów badania deklaruje, że zastępuje tradycyjne prezenty voucherami i kartami podarunkowymi, a 37% pyta najbliższych o preferencje upominkowe, bojąc się porażki.

Karty podarunkowe i vouchery stały się bardzo popularną i atrakcyjną formą prezentów. Dodatkową zaletą jest możliwość ich kupna na ostatni moment, jak i realizacji w dowolnym czasie. Znakiem naszych czasów jest coraz mocniej zauważalny trend w formie świątecznego obdarowywanie. Zastępujemy prezenty materialne emocjami, fundując najbliższym możliwość przeżycia pozytywnego doświadczenia. Lekcje tańca, warsztaty fotograficzne czy kulinarne, relaksujący masaż – jakie upominki chętniej nabywamy dla bliskich. – komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.

Jak pracodawcy świątecznie motywują pracowników?

Zmiany świątecznych zwyczajów dotyczą także rynku pracy, bo jak twierdzi aż 66% respondentów badania przy rynku pracownika, pracodawcy są bardziej skłonni fundować pracownikom świąteczne upominki i udogodnienia. Spośród 1015 zapytanych przez serwis Prezentmarzeń Polaków, co drugi z nich jest zapraszany z okazji świąt na firmowe spotkanie w restauracji. Z kolei 29% otrzymuje od pracodawcy w grudniu upominek w postaci paczki świątecznej, bonów lub drobnego prezentu. Dla 7% respondentów pracodawcy są gotowi, aby z okazji świąt zaoferować pracownikom krótszy dzień pracy lub dodatkowy dzień wolny.

Rynek pracownika motywuje pracodawców do kreatywnego myślenia o świątecznych upominkach. Rosnący deficyt specjalistów w firmach oraz podnoszący się poziom zamożności społeczeństwa sprawia, iż pracownicy coraz bardziej skupiają się na własnych pragnieniach i potrzebach. Pracodawcy coraz chętniej sięgają więc po emocje, podarowując pracownikom prezenty w formie oryginalnych przeżyć. Jak potwierdzają wyniki badania, 45% Polaków chce otrzymywać prezenty, które wywołują w nich przeżycia i pozytywne emocje.

Przejażdżka Ferrari, lot w tunelu aerodynamicznym czy warsztaty kulinarne –  firm chcących podarować pracownikom takie emocje przybywa z roku na rok. Pracodawcy, którzy myślą strategicznie o pozyskaniu i utrzymaniu talentów w swoim zespole, wiedzą, że employer branding zaczyna się wewnątrz organizacji. Okres grudniowych świąt to dobry moment, aby umacniać więź pracodawca – pracownik i efektywnie wykorzystać w firmie niestandardową formę obdarowania pracowników. – zauważa Grzegorz Rożalski.

Preferencje upominkowe Polaków ewaluują, budżety świąteczne rosną z roku na rok. Mimo że według co trzeciego Polaka szaleństwo w sklepach psuje skutecznie atmosferę świąt, to jak pokazują wyniki badań zrealizowanych przez serwis Prezentmarzeń, wciąż ulegamy szałowi grudniowych zakupów.

*W informacji prasowej wykorzystano dane z 2 badań zrealizowanych przez serwis Prezentmarzeń w listopadzie br. w formie ankiet online: badanie "Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków" na próbie 1015 respondentów oraz badanie "Emocje Polaków podczas Świąt” na próbie 1007 respondentów