Prezentmarzeń

Wróć do wszystkich klientów
Co trzeci Polak boi się porażki w wyborze świątecznego prezentu. Wyniki badania

Co trzeci Polak boi się porażki w wyborze świątecznego prezentu. Wyniki badania

Kuszeni promocjami zaczynamy myśleć o świątecznych upominkach. Kupowanie prezentów dla Polaków to wciąż wyzwanie,  jak deklaruje 35% ankietowanych. Obdarowywanie prezentami to jedna z najważniejszych świątecznych tradycji dla 45% z nas. Aby ustrzec się przed kupnem nietrafionego prezentu, aż 37% pyta o preferencje, a 34% kupuje kartę podarunkową. Nadal trudne jest podjęcie ryzyka związanego z wyborem upominku, dlatego aż co trzeci Polak wręcz boi się porażki w wyborze świątecznego prezentu. To wnioski z badania serwisu Prezentmarzeń.

Jednym z kluczowych elementów przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia jest przedświąteczna gorączka, która na dobre wpisała się w kulturowe zwyczaje. Tradycja podarowania upominku praktycznie przejęła przygotowania, lecz co najgorsze potrafi wywoływać negatywne emocje. Jak wynika z badania zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń coraz więcej Polaków postrzega przygotowania do świąt jako szaleństwo, podczas którego jest coraz mniej czasu na celebrowanie tych pięknych momentów (33%). To głównie czas kiedy trwa zakupowa gorączka (28%) i choć staramy się na chwilę zatrzymać w tej gonitwie, niewielu się to udaje (9%).

Kupowanie prezentów dla Polaków to wciąż wyzwanie, aż co trzecia osoba boi się porażki w wyborze upominku dla bliskich, jak deklaruje 35% ankietowanych. Przede wszystkim nie wiemy jakie są preferencje prezentowe najbliższych (23%). Nie podoba nam się również, że kupowanie prezentów zajmuje zbyt dużo czasu – 27% odpowiedzi.

Zmieniły się przede wszystkim zwyczaje prezentowe Polaków. Z roku na rok coraz więcej prezentów kupujemy w Internecie (37%) lub jesteśmy coraz bardziej wygodni i kupujemy vouchery i karty podarunkowe (27%). Najbardziej jednak zauważalna zmiana to ta, że zamiast prezentów materialnych wolimy takie, które pozwolą rozwijać pasje czy spędzić miło czas (23%).

Z roku na rok kupujemy coraz mnie tradycyjnych upominków świątecznych i zaczynamy zastępować je bonami i voucherami (30%). Respondenci uważają, że rozwój technologii przekłada się również na zmiany prezentowe (26%). Chcemy podarować bliskiej osobie oryginalny prezent na przykład w formie przeżycia (19%).

Z każdym rokiem wydajemy na święta również coraz więcej pieniędzy. Większość Polaków nie pilnuje budżetu (45%) i całkowicie wpada w szał świątecznych zakupów. Zdecydowana większość z każdym rokiem wydaje coraz więcej pieniędzy chcąc zaszaleć (43%) i mało kto liczy już pieniądze (5%), aby się nie denerwować. 

Jak wynika z badania serwisu Prezentmarzeń w ostatniej dekadzie przygotowania do świąt zmieniły się głównie pod względem zakupu prezentów, ponieważ kupujemy je przez Internet. (30%). Podczas świąt więcej czasu spędzamy również z telefonem w ręku, choć staramy się przed tym powstrzymać, nie wychodzi nam to (30%). Przez pracę i nadmiar obowiązków mamy również mniej czasu na celebrowanie świąt (30%) i co najgorsze skupiamy się na samych przygotowaniach gubiąc idee Bożego Narodzenia (40%).

Na zmianę świątecznych zwyczajów Polaków wpływa głównie komercjalizacja świąt (47%) oraz zmiana ich postrzegania (23%). Odczuwalny jest również wpływ kultury zachodniej (17%). W obszarach w jakich technologie wpłynęły na zwyczaje świąteczne, to przede wszystkim właśnie kupno prezentów, które coraz częściej odbywa się w sieci (45%). Zmiany zaszły również w przypadku kulinarii, ponieważ inspiracje na potrawy również zaczynamy czerpać z Internetu. Na szczęście jednak najważniejsze w obchodzeniu Świąt Bożego Narodzenia pozostaje wspólne biesiadowanie przy wigilijnym stole (29%), ubieranie choinki (22%) oraz obdarowywanie się prezentami (21%).

*W materiale prasowym wykorzystano wyniki badania "Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków" zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1015 respondentów.