Jak Polacy spędzają wakacje?
Aż 37% Polaków wyjeżdża na urlop nawet 3 razy w roku, ale na krótsze wakacje. Ponad połowa z nas organizuje urlop samodzielnie, co trzeci biorąc pod uwagę rady znajomych lub rodziny. Prawie 70% deklaruje, iż spędzi tegoroczne wakacje w kraju. Serwis Prezentmarzeń prezentuje wyniki badania „Wakacyjne zwyczaje Polaków”.
Jak wyglądają wakacje przeciętnego Polaka? Do czego przywiązujemy największą wagę podczas urlopu? Czy jesteśmy gotowi, aby spróbować nowych aktywności i ile średnio wydajemy na rozrywki podczas wakacji w kraju? Odpowiedzi na te pytania udzieliło 2793 Polaków, biorących udział w badaniu serwisu Prezentmarzeń.
Większość respondentów – aż 67% zadeklarowało, iż tegoroczny urlop spędza zdecydowanie i tylko kraju, a 12% wyjedzie zarówno na krajowy, jak i zagraniczny urlop. 20% Polaków pozwoli sobie w tym roku na letni wyjazd za granicę.
Na wakacje wybierają się przede wszystkim osoby młode w wieku 25-34 lata (27%) i w wieku 18-24 lata (21%) oraz w wieku 45-55 lat (19%) i w wieku 35- 44 lata (17%). Najmniej aktywna urlopowo grupa to osoby w wieku powyżej 55 lat – tylko 5%. Najczęściej spędzamy wakacje z rodziną (34%) i z partnerem lub partnerką (31%) oraz z przyjaciółmi lub znajomymi (27%). Tylko 8% z nas deklaruje, że spędza wakacje samotnie.
Aż 65% Polaków swój letni urlop planuje zorganizować samodzielnie, z czego co trzeci weźmie pod uwagę rady i wskazówki przyjaciół czy rodziny. 19% z nas skorzysta z gotowej oferty biura turystycznego, a 16% chętnie dołączy do wyjazdu organizowanego przez rodzinę lub znajomych.
Według badania, największą popularnością wśród Polaków cieszą się takie wakacyjne atrakcje jak: parki rozrywki i parki linowe, aktywności w powietrzu np.: skoki na bungee, skoki ze spadochronem, aktywności wodne np.: kajaki, windsurfing, skutery, motorówki oraz aktywności za kierownicą np.: kłady, gokarty.
Dla Polaków coraz bardziej liczy się chęć indywidualnego decydowania o formie spędzania wolnego czasu i możliwość dopasowanie oferty do własnych potrzeb. Dlatego rośnie zainteresowanie niestandardowymi i ciekawymi aktywnościami oraz liczba osób korzystających z takich serwisów jak nasz, które oferują różnorodną i oryginalną rozrywkę w wielu lokalizacjach na terenie całego kraju. – komentuje Grzegorz Rożalski, dyrektor zarządzający serwisu Prezentmarzeń.
Jak wynika z badania serwisu, podczas urlopu największą wagę przywiązujemy do atrakcyjności turystycznej miejsca pobytu (39% deklaracji) oraz dostępności różnych, lokalnych rozrywek (34% deklaracji). Liczy się również komfort zakwaterowania (19% wskazań) i poziom usług gastronomicznych (8%).
Czas na urlopie najchętniej spędzamy zwiedzając zabytki i inne popularne turystycznie miejsca (39%), jak również uprawiając sport i próbując różnych aktywności (36%). Dla 25% Polaków urlop oznacza pasywny wypoczynek np.: leżąc na plaży lub nad jeziorem, czytając książki czy gazety.
Ponad 60% zapytanych respondentów deklaruje, iż podczas urlopu chce lub rozważa spróbowanie nowej aktywności, a nawet wypróbowania swoich sił w sportach ekstremalnych.
Zauważyliśmy, iż już od kilku lat Polacy przeznaczają na letni wypoczynek związany ze sportem, rekreacją i realizacją marzeń coraz większe budżety. Rosnącym zainteresowaniem, szczególnie w okresie letnim cieszą się atrakcje wodne, sporty powietrzne, czyli aktywne formy spędzania czasu. Flyboard, lot widokowy samolotem czy paralotnią, skok na bungee, parki linowe, parki rozrywki – to popularne wakacyjne atrakcje. Podczas urlopu jesteśmy skłonni wydać więcej na oryginalne rozrywki, średnio wydajemy na nie 300 – 400 zł podczas wyjazdu, jak potwierdza nasze badanie – komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.
Co trzeci Polak wydaje na rozrywki podczas urlopu 300-400 zł, ponad 20% przeznacza na ten cel 400- 500 zł, a 19% nawet powyżej 500 zł. Budżet wakacyjny to przede wszystkim wydatki na atrakcyjne spędzanie czasu (39%), na zwiedzanie (33%), na jedzenie (16%) oraz na pamiątki (12%).
*Badanie „Wakacyjne zwyczaje Polaków” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 2793 respondentów na przełomie czerwca i lipca 2017. Badanie zostało zrealizowane w formie ankiety online.
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR