Niebanalne upominki dla pracowników jako element strategii Employer Branding
Dbanie o wizerunek atrakcyjnego pracodawcy to w dobie dzisiejszego rynku pracy, wyzwanie dla wielu firm, szczególnie jeśli działania z nim związane są skierowane do obecnych pracowników. Wewnętrzny Employer Branding skupia się przede wszystkim wokół programów rozwojowych i budowania kultury organizacji. Pracodawcy coraz częściej również oferują pracownikom atrakcyjne benefity, do których zaliczają się niesztampowe prezenty wręczane z różnych, ważnych okazji jak urodziny, rocznica pracy czy ślub.
Duża rotacja na rynku pracy, niedobór specjalistów i rynek pracownika sprawiają, że pracodawcy głowią się, jak zatrzymać u siebie dobrą kadrę. Jednym z rozwiązań jest zapewnienie pracownikom przyjaznych warunków pracy, atrakcyjnej pensji i świadczeń socjalnych, ale przede wszystkim danie im poczucia, że pracują w miejscu, w którym warto być. Firmy realizując wewnętrzne działania Employer Branding coraz częściej przygotowują również dla swoich pracowników jako formę motywowania czy podziękowania za dotychczasową pracę, różnego rodzaju upominki. Co ciekawe wśród nich znajdują się nie tylko bony towarowe czy paczki okolicznościowe, ale również niestandardowe prezenty w formie przeżyć pozwalające poczuć ekscytujące emocje lub rozwijać pasje. Jak pokazują wyniki sondy przeprowadzonej przez serwis PrezentMarzeń.com, aż 58% z 2500 respondentów uważa, że prezenty w formie emocji do dobry pomysł. Taki upominek może nie tylko wywołać uśmiech i zaskoczenie na twarzy obdarowanej osoby, ale również zarazić pasją do nowego sportu, a nawet zrealizować marzenie.
Jednym z nich może być na przykład kurs fotografii, w trakcie którego obdarowana osoba będzie miała okazje poznać tajniki prawidłowego kadrowania zdjęć, nauczy się efektywnie wykorzystywać możliwości posiadanego sprzętu fotograficznego. Dzięki zdobytej wiedzy zdjęcia z wakacji, towarzyskich spotkań czy wyjazdów integracyjnych nabiorą nowego wymiaru i zyskają na jakości.
Aktywny pracownik na pewno doceni indywidulane zajęcia sportowe, które pozwolą na poznanie podstaw nowego i interesującego go sportu na przykład: golfa, squasha, szermierki czy spinaczki. Dla osób, które szukają mocniejszych wrażeń doskonałym upominkiem może być lot w tunelu aerodynamicznym jako bezpieczna alternatywa dla skoku ze spadochronem.
Miłośnicy dobrej kuchni z kolei chętnie skorzystają z kursu kulinarnego, aby poznać bliżej historię i kulturę danej kuchni, spróbować nowych smaków i nauczyć się przyrządzać pod okiem profesjonalnego kucharza nowe, wyśmienite dania.
Pracownik z pewnością doceni upominek, który podkreśli indywidualne podejście pracodawcy do jego osoby. Nikt bowiem nie lubi czuć się anonimowym trybikiem wielkiego mechanizmu, jakim bywają duże firmy. Dlatego niezbędna jest wiedza o tym, co pracownik lubi robić w wolnym czasie i jakie ma hobby, a można to sprawdzić na rozmowie okresowej czy zaglądając na jego profile w mediach społecznościowych lub pytając najbliższych współpracowników. W zależności od zainteresowań pracownika możliwości jest wiele - od sportów ekstremalnych po lekcje gotowania.
Okazją do podarowania takiego prezentu mogą być urodziny lub ważne wydarzenie w życiu pracownika, takie jak ślub lub przejście na emeryturę. W przypadku specjalnych okazji warto szczególnie zwrócić uwagę na formę podarunku - wręczany z okazji ślubu powinien uwzględniać takie rozrywki, którymi pracownik będzie mógł cieszyć się we dwoje, a przy odejściu jednego z zatrudnionych na emeryturę za pośrednictwem prezentu można pomóc mu zainicjować ciekawe hobby.
Według badania zrealizowanego przez Benefit Systems & HR News, aż 61,5% zatrudnionych uważa, że świadczenia pozapłacowe są bardzo istotne. Odpowiednio dopasowane benefity nie tylko sprawiają, że firma staje się w oczach pracowników atrakcyjnym miejscem pracy, w którym dba się o pracownika, ale w dodatku budują zaangażowanie wobec pracodawcy i mogą być jednym ze źródeł motywacji. Można więc przekładać je na dalsze korzyści, takie jak efektywność pracy i mniejsza rotacja kadry. Takie świadczenia pozapłacowe jak prywatna opieka medyczna, szkolenia czy karnety sportowe stały się już standardem. Dlatego warto wyjść poza ten schemat i zaoferować pracownikom coś, czego nie dostaną w innych firmach - podkreśla Grzegorz Rożalski z serwisu PrezentMarzeń.com.
Niebanalne prezenty dla pracowników są nie tylko atrakcyjnym elementem procesu motywowania. Mogą sprawić, że wizerunek firmy jako pracodawcy poprawi się w oczach pracowników - poczują się docenieni i wyróżnieni. Obecnie pracodawca, któremu zależy na zatrzymaniu dobrych pracowników musi umieć sprzedawać nie tylko swoje produkty czy usługi jako firma, ale również emocje. Szczególnie jest to ważne dla młodego pokolenia pracowników, którzy przywiązują dużą wagę do pracy w przyjaznym miejscu, budzącym pozytywne skojarzenia.
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR