Dla co trzeciego Polaka przygoda to głównie ekscytujące emocje
Ponad 44% z 3259 respondentów badania „Co kręci Polaków?” zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń, zdeklarowało, iż aby przeżyć prawdziwą przygodę jest w stanie poświęcić przede wszystkim czas, a 33% pieniądze. Najczęściej przygodę postrzegamy jako fascynujące zdarzenie i niezapomniane doświadczenie, dla którego jesteśmy w stanie podjąć ryzyko. Rośnie więc grupa Polaków postrzegających sporty ekstremalne jako przygodę i realizację marzeń.
Aż 29% Polaków biorących udział w badaniu zadeklarowała, że próbowało już sportu ekstremalnego raz w życiu, 27% jeszcze nie, a 23% chciałoby spróbować. Ponad 16% respondentów przyznało się, iż już kilkukrotnie miało doczynienia ze sportami ekstremalnymi, a 5% że korzysta z tej niestandardowej i ryzykowanej rozrywki regularnie.
Najczęstszą motywacją do spróbowania sportów ekstremalnych, jak pokazały wyniki badania jest chęć doświadczenia czegoś nowego - 37% odpowiedzi i chęć poczucia adrenaliny – 28 % odpowiedzi. Ponad 21% spośród ponad 3200 zapytanych Polaków wskazało, że dla przyjemności, a 14% dla sprawdzenia siebie.
Wśród osób, które zdeklarowały iż próbowały już sportów ekstremalnych, najwięcej wskazało na sporty w powietrzu, aż 41% i wodzie 28% odpowiedzi. Na kolejnym miejscu znalazły się ekstremalne przeżycia doświadczane za kierownicą (14%) oraz w górach (11%).
Od kilku lat obserwujemy rosnącą popularność sportów ekstremalnych w Polsce. Ukształtowanie powierzchni naszego kraju oraz naturalne warunki powodują, iż osobom szukającym zastrzyku emocji, Polska może zaoferować duży wybór niecodziennych atrakcji związanych z uprawianiem sportów ekstremalnych. Skoki ze spadochronem, paralotniarstwo, nurkowanie, jazda off road oraz mnóstwa innych przygód można śmiało realizować w Polsce. Polacy coraz chętniej próbują niestandardowych aktywności dostarczających mocnych wrażeń. – mówi Kornel Piesio z serwisu Prezentmarzeń.
Jak pokazują wyniki badania „Co kręci Polaków?”, więcej odwagi w próbowaniu aktywności, które wiążą się z ryzykiem mamy zdecydowanie w grupie. Ponad 61% respondentów wskazała, iż jest gotowa na takie przeżycia w grupie i w parze. Z kolei dla 39% zapytanych Polaków to aktywność, której chcą się podjąć samodzielnie.
Sporty ekstremalne dla ponad 27% Polaków to realizacja marzeń. Do marzeń Polacy mają jednak dość sceptyczne podejście. Aż 41 % respondentów uważa, iż marzenia mają szansę się spełnić, ale to wymaga długiego czasu i pracy. Ponad 31% zapytanych Polaków udzieliło pesymistycznej odpowiedzi, mówiąc, iż marzenia są nierealne. Odwrotnie odpowiedziało 17% respondentów, którzy uważają że marzenia spełniają się. Pojawiła się też grupa śmiałków, dla których marzenia im trudniejsze, tym lepiej – 11 % odpowiedzi.
Aby przekonać się kim są nasi respondenci i jaka może wpływać to na chęć podejmowania ryzyka, doświadczania przygód i realizację marzeń, sprawdziliśmy jakie typy osobowości reprezentują respondenci. Zaprezentowaliśmy grupie 3259 Polaków, biorących udział w badaniu „Co kręci Polaków” 4 podstawowe typy osobowości: choleryk, flegmatyk, melancholik, sangwinik z opisem charakterystycznych je cech i poprosiliśmy o określnie za jaki typ osobowości się uważają. Najwięcej respondentów, ponad 39% wskazało siebie jako sangwinika, czyli osobę o optymistycznym podejściu do życia, towarzyską, emocjonalną i spontaniczną, którą cechuje żywość, otwartość, a nawet beztroska. Drugim najczęściej wybieranym typem osobowości, z którym identyfikowało się najwięcej respondentów był choleryk – 32% odpowiedzi, czyli typ pobudliwy cechujący się silnym przeżywaniem emocji, wybuchowością, ale również dużą aktywnością i energią życiową. Na trzecim miejscu znalazł się melancholik – 17% wskazań, a najmniej osób odnalazło w sobie typ osobowości flegmatyka – 12 %. Wyniki zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń badania „Co kręci Polaków” pokazują, iż większość respondentów to ekstrawertycy, czyli ludzie otwarci, towarzyscy, aktywni z optymistycznym podejściem do życia i skłoni do przygód.
W badaniu „Co kręci Polaków?” wzięło udział ponad 3259 respondentów – 48% mężczyzn i 52% kobiet. Jak pokazały wyniki, Polacy są coraz bardziej otwarci na próbowanie nowych aktywności i rozrywek, dzięki którym mogą przeżyć prawdziwą przygodę, zrealizować marzenia i dobrze się bawić.
źródło: Badanie "Co kręci Polaków?" zostało zrealizowane na próbie 3259 respondentów w formie sondy online w kwietniu 2016 roku przez serwis Prezentmarzeń.
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR