Młodzi Polacy jeszcze dobrze nie zarabiają, a już wydają na rozrywkę
Pierwsze niskie pensje jakie otrzymują młode osoby rozpoczynające karierę zawodową, sprawiają, że młodzi Polacy muszą odpowiednio nauczyć się gospodarować swoim budżetem. Jak pokazuje sonda serwisu Prezentmarzen, sporą część dochodu przeznaczają jednak na rozrywkę.
Osoby młode zanim założą rodzinę powinny rozwijać się zawodowo, inwestować w siebie poszerzając swoją wiedzę na różnego rodzaju kursach, inwestować w przyszłość oraz korzystać z życia. Pomimo, iż średni dochód młodego Polaka wynosi 2 120 zł, a „na życie” zostaje średnio 549 zł, jak pokazują wyniki raportu „Finansowy portret młodych – młodzi zarabiają”[1], z sondy serwisu Prezentmarzeń[2] wynika, iż na rozrywkę wydają sporą część swojego wolnego budżetu.
Aż 39% osób pomiędzy 18 a 24 rokiem życia deklaruje, że jest w stanie jednorazowo na rozrywkę przeznaczyć od 400 do 800 zł, a 33% od 200 – 400 zł. Młodzi w wieku 25 – 34 lat wydają się nieco rozsądniejsi i deklarują, iż jedynie 100 – 200 zł (38%) oraz 200 – 400 zł (35%). Powyżej 800 zł na jednorazową zabawę jest w stanie przeznaczyć jedynie 10% osób w wieku 25 – 34 lat. Osoby w wieku studenckim wydają więc na rozrywkę prawie czterokrotnie więcej niż ich nieco starsi koledzy - co jest dość zaskakujące biorąc pod uwagę możliwości zarobkowania na przykład podczas studiów.
Spora jednak część osób młodych deklaruje, że składa się na droższe aktywności. Tak twierdzi 39% ankietowanych pomiędzy 18 - 24 rokiem życia. 49 % respondentów w wieku 25 – 34 lat, uważa, że robi tak tylko czasami.
Sonda „Polacy – rozrywka, a czas wolny” serwisu Prezentmarzeń pokazuje, że 59% Polaków, którzy nie mają czasu na rozrywki to właśnie osoby młode. Różnice pomiędzy dwiema grupami młodych Polaków można zaobserwować w deklaracjach dostępnego czasu wolnego. Ludzie w wieku 18 - 24 lata najczęściej mogą pozwolić sobie na chwilę wytchnienia w godzinach porannych i podczas weekendu, natomiast osoby z wyższego przedziału wiekowego (25 - 34 lat) – po południu i wieczorem.
Szybkie tempo życia i natłok codziennych obowiązków sprawia, iż wiele osób marzy o odreagowaniu w inny sposób niż leżenie na kanapie. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że nie o pasywnej formie spędzania czasu wolnego marzymy. Co trzeci Polak zadeklarował, że wolałby oddać się aktywnościom. Dwie grupy młodych Polaków różnią się również pod względem tego, kto towarzyszy im w wolnych chwilach – młodsi wskazują w 34% przyjaciół i w 29% znajomych. Starsi wolą natomiast spędzać czas wolny samotnie (39%) lub z partnerem/partnerką (34%).
Młodzi Polacy w wieku 18 – 24 lat, najchętniej spędzaliby czas aktywnie - 31%, kulinarnie (29%), bawiąc się na imprezach (28%) i kreatywnie (27%). Polacy z wyższej grupy wiekowej pomiędzy 25 – 34 rokiem życia zdecydowaliby się na kreatywne (39%), kulturalne (34%) i kulinarne (31%) rozrywki oraz spędzanie czasu na wyjazdach (29%). Aż 52% respondentów jest nawet gotowych wyjechać poza miejsce zamieszkania, w przypadku chęci realizacji nietypowej rozrywki.
Młode osoby nie mają zbyt wiele czasu na rozrywki, przede wszystkim ze względu na obowiązki zawodowe. Okazuje się jednak, że chętnie poświęciliby wolne chwile na odreagowania stawiając na aktywności sportowe, zajęcia kulinarne lub kreatywne i przeznaczając na to nawet większą kwotę finansową. Obecnie na rynku istnieje wiele atrakcji, które nie tylko są ciekawe, ale również dostarczają niezapomnianych emocji jak na przykład Escape room, lot w tunelu aerodynamicznym, pokój furii czy jazda Monster truck – komentuje Kornel Piesio z serwisu Prezentmarzeń.
Jak wynika z sondy serwisu Prezentmarzeń, upodobania Polaków dotyczące spędzania czasu wolnego zmieniają się, coraz częściej staramy się poświęcać wolne chwile na realizowanie marzeń i oddawanie się niestandardowym atrakcjom, przeznaczając na to nawet większe kwoty finansowe.
[1] Źródło: Badanie „Finansowy portret młodych – młodzi zarabiają”, Instytut Badawczy Millward Brown na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, 2014 r.
[2] Źródło: Badanie „Polacy – rozrywka a czas wolny” zostało zrealizowane w formie sondy na próbie 5260 respondentów w październiku 2015 roku przez serwis Prezentmarzeń
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR