Prezenty w formie przeżyć to tegoroczne preferencje Polaków. Wyniki sondy
Jak pokazują wyniki sondy przeprowadzonej przez serwis PrezentMarzeń.com, coraz częściej nie chcemy poddawać się rutynie wybierając prezent dla bliskiej osoby. Chęć podarowania upominku, który na długo pozostanie w pamięci to główny powód, dla którego coraz częściej szukamy oryginalnych pomysłów i wybieramy świąteczne prezenty w formie przeżyć.
Przeprowadzone badanie dotyczące tegorocznych preferencji prezentowych Polaków zostało zrealizowane w formie ankiety online, ankiet telefonicznych oraz ankiet w wybranych galeriach handlowych. Przepytano ponad 1000 Polaków odnośnie preferencji dotyczących zarówno otrzymywania jak i dawania prezentów. Odpowiedzi można potraktować jako pomocne wskazówki zanim ruszymy po świąteczne upominki.
Prezenty powinny spełniać marzenia
Jak wynika z sondy pomimo, iż nadal w wyborze upominków najczęściej kierujemy się jego praktycznością i funkcjonalnością, jak odpowiedziało 26% ankietowanych, to na drugim miejscu 18% ankietowanych wybiera prezenty w formie przeżyć. Bardziej lubimy otrzymywać upominki, które posiadają element zaskoczenia (17 % odpowiedzi) oraz takie, które są oryginalne (również 17 % wskazań). Idąc z duchem czasów 18% respondentów zdeklarowało, że coraz częściej podarowuje niematerialne prezenty oraz te w formie karty podarunkowej (13%), aby osoba obdarowana mogła wybrać taki podarunek, który najbardziej jej odpowiada.
Kto obdarowuje niezapomnianymi prezentami?
Z niestandardowych propozycji korzystają osoby w różnym wieku, 39% stanowią osoby w wieku 25 - 34 lat, a 26% w wieku 35 - 44 lat. Na trzeciej pozycji – 20% klasyfikują się osoby pomiędzy 18 a 24 rokiem życia. Również osoby starsze korzystają z takiej formy podarunków – 8% w wieku 45 – 54 lat i 5% powyżej 55 roku życia. Jednak są to zazwyczaj ludzie zarabiający „średnią krajową” w przedziale pomiędzy 2000 zł netto - 3500 zł netto miesięcznie, aż 48% ankietowanych. Jedynie 11% deklaruje zarobki powyżej 5 000 zł netto miesięcznie.
Kobiety częściej wybierają prezenty w formie przeżyć
Co ciekawe, to kobiety zdecydowanie częściej są pomysłodawczyniami oryginalnych i niezapomnianych podarunków (68%), najczęściej chcą podarować swojemu partnerowi ekstremalne doznania w powietrzu, na drodze lub pod wodą. W przypadku mężczyzn (38%), realizujących podarunki z myślą o kobietach wybierane są te bardziej nastawione na magię chwili, przyjemności dla ciała i relaksu jak np. buduarowa sesja zdjęciowa, dzień ze stylistką oraz różnego rodzaju pakiety spa.
Najczęściej wybieramy przeżycia z dreszczykiem emocji
W pierwszej kategorii klasyfikują się te dostarczające niezapomnianych, ekstremalnych emocji, które wybrało 35% ankietowanych, zarówno za kierownicą, w powietrzu jak i w wodzie np. drifting, rajdy samochodowe czy skok na bungee. Drugie miejsce (21%) tworzą prezenty sportowe np. indywidualna nauka aikido, szermierki, jazdy konnej czy nauka strzelania. A trzecie miejsce (18%) zajmują prezenty kreatywne, czyli np. kurs fotografii, tańca czy profesjonalne sesje zdjęciowe. Dużym zainteresowaniem cieszą się również prezenty z kategorii - relaks i uroda (11%) np. pakiety spa, indywidualny masaż czy nauka makijażu. Chętnie wybieramy także te związane z kulinariami (9%) jak np. degustację wina, romantyczną kolację czy kurs sushi.
Co powoduje najwięcej trudności w kupnie prezentu?
Nie powinien zdziwić również fakt, iż raczej wolimy dostawać upominki (72%), niż głowić się nad ich wyborem (28%). Najwięcej trudności w wyborze odpowiedniego prezentu powoduje brak pomysłu (33%) i odpowiedniego budżetu (29%) oraz nieznajomość zainteresowań osoby obdarowywanej (17%). Co ciekawe również brak czasu (21%) może być powodem, iż nie trafimy z upominkiem, ponieważ kupujemy go na ostatnią chwilę.
Kupowanie prezentów to tradycja
Jak wynika z ankiety tradycja podarowywania nadal gości w naszych domach i wpisuje się w kulturowe obyczaje. 68% ankietowanych odpowiedziało, iż lubi kupować prezenty, z czego 41% sprawia to przyjemność, a 27% chce przez prezenty spełniać marzenia bliskich. 31% kupuje zazwyczaj trafiony prezent. Jedynie 7% nie kupuje upominków wcale. Nawet jeśli nie lubimy samych zakupów, to jednak poddajemy się tradycji, jak odpowiedziało - 25% ankietowanych.
Kiedy i gdzie kupujemy prezenty świąteczne?
Prezenty kupujemy najczęściej tydzień przed świętami, jak deklaruje 33% ankietowanych lub 2 tygodnie przed – 30%. Co ciekawe aż 21% ankietowanych odkłada kupowanie prezentów na ostatnią chwilę i tylko 12% przygotowuje upominki miesiąc wcześniej lub dużo wcześniej - 4%. Wraz z trendem na niestandardowe prezenty zmienia się również sposób ich kupowania. 39% ankietowanych znacznie częściej dokonuje zakupów w sklepie internetowym niż w centrum handlowym – 27%. Większość z nas jest także nadal tradycjonalistami i dokonuje zakupów w lokalnych sklepach - 15%.
Jakie kwoty i dla kogo przeznaczamy na prezenty?
Kwota jaką jesteśmy w stanie przeznaczyć na prezent to pomiędzy 50 a 100 złotych jak deklaruje aż 41% respondentów i na poziomie 100 zł – 200 zł - 36% odpowiedzi. Znaczną mniejszość stanowią osoby, które kupują drogie prezenty 300 zł – 500 zł i tylko 9% - powyżej 500 zł. Można również zauważyć prawidłowość, iż to osoby bliskie obdarowujemy niezapomnianymi podarunkami. Najczęściej kupujemy takie prezenty dla partnera - 31%, dla rodziców - 32%, dzieci – 21% i przyjaciół 16%.
W dzisiejszych czasach sposób życia przekłada się na nasze oczekiwania względem otrzymywanych prezentów – bardziej doceniamy takie, które pozwalają nam doświadczyć czegoś nowego. – mówi Kornel Piesio, PR Manager serwisu PrezentMarzeń.com. Podarowując prezenty w formie przeżyć chcemy wywołać radość i uśmiech na twarzach bliskich, chcemy spełnić niejednokrotnie marzenia, aby prezent na długo pozostał w pamięci. – dodaje.
Wyniki sondy dotyczące tegorocznych preferencji prezentowych Polaków pokazują, iż upominki w postaci przeżyć, które można sprawnie nabyć w Internecie, a zrealizować w rzeczywistym świecie w dowolnym terminie są miarą naszych czasów. Coraz częściej chcemy podarować bliskiej osobie coś oryginalnego i niezapomnianego, co na długo pozostanie w jej pamięci, a niekoniecznie zajmie kolejne miejsce na półce.
* Sonda została zrealizowana w formie ankiety online, ankiet telefonicznych oraz ankiet w wybranych galeriach handlowych, w okresie ostatnich 3 miesięcy na próbie ponad 1000 respondentów.
- Małgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR