Nie cena, lecz przywiązanie do książki tradycyjnej barierą rozwoju polskiego e-czytelnictwa
W Polsce dominującym nośnikiem książek jest wciąż papier. Mimo dynamicznie rosnącej popularności ebooków i odnotowanych co roku sukcesów sprzedażowych branży książek elektronicznych, szacuje się, iż dopiero w perspektywie 5-10 lat ebooki mają szansę zdominować polski rynek książki. W najbliższą niedzielę, 23 kwietnia br. będziemy obchodzić Światowy Dzień Książki. Z tej okazji firma Virtualo, lider branży ebooków i audiobooków, postanowiła sprawdzić, jakie są główne obiekcje korzystania z e-książek.
O opinie zapytano ponad 1000 osób. Na zlecenie Virtualo, Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia zrealizował badanie dotyczące preferencji i zwyczajów czytelniczych Polaków. Respondentami były wyłącznie osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie.
Ankietowani oprócz standardowych pytań o okoliczności czytania, sposoby pozyskiwania tytułów cyfrowych, urządzenia, na których czytają oraz najbardziej popularne formaty i najchętniej wybierane rodzaje literatury, zostali poproszeni o wskazanie głównych obiekcji korzystania z książek elektronicznych.
Udzielone odpowiedzi na pytanie o obiekcje korzystania z ebooków zaskoczyły nas. Zakładaliśmy, iż respondenci będą wskazywać przede wszystkim na cenę e-książki, ponieważ według niektórych opinii czytelników ebooki są za drogie, a wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak wygląda proces przygotowania ebooka zanim pojawi się on w sprzedaży. - komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.
Jak pokazało badanie to jednak nie cena, lecz przywiązanie do książki tradycyjnej jest znaczącą obiekcją korzystania z ebooków. Dwie główne cechy, których brakuje e-książkom według respondentów to dotyk papieru (59% wskazań) oraz zapach książki (50% wskazań).
Paradoksalnie w kolejnej części badania zrealizowanego na zlecenie Virtualo, respondentów zapytano - czy jest coś co przeszkadza im w korzystaniu z ebooków, co chcieliby poprawić. Aż 65% respondentów odpowiedziała, iż nie ma rzeczy, które chcieliby poprawić, tylko 7% wskazało na zbyt wysoką cenę, a 3% na potrzebę większej dostępności tytułów.
Analizując odpowiedzi respondentów, można wyciągnąć wniosek iż, ebooki mają dużo więcej zalet niż wad. Ich użytkownicy chwalą sobie przede wszystkim brak konieczności noszenia ciężkich, papierowych książek (43%), szybki dostęp do własnej, wirtualnej biblioteki (32%) oraz wygodę korzystania (20%).
Opinie zebrane w raporcie z badania zrealizowanego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia, na temat ebooków są w większości bardzo pozytywne. Czytelnicy cenią w e-książkach przede wszystkim mobilność i poręczność. Respondenci wskazali różne miejscach i okoliczności, w których czytają w nowoczesny sposób, na przykład: na wakacjach (40%), w pracy (40%), na uczelni lub w szkole (35%) czy w kawiarni (35%). Książki elektroniczne wybierane są najczęściej w sytuacjach przemieszczania się, na przykład codziennego korzystania ze środków transportu publicznego lub dłuższych podróży.
Chociaż czytelnikom brakuje w obcowaniu z ebookami dotyku papieru i zapachu druku, książki elektroniczne cieszą się w Polsce rosnącą popularnością. Mimo iż stanowią aktualnie nie więcej niż 5% polskiego rynku czytelniczego, mają ogromny potencjał. Osoby wybierające książkę w wersji cyfrowej, czytają niemal trzykrotnie więcej niż czytelnicy książek drukowanych.
E-książki odpowiadają na coraz większą potrzebę mobilności. Na jednym urządzeniu można mieć nawet kilkaset tytułów, bez konieczności dźwigania ciężkich tomów. Do korzystania z ebooków skłania czytelników przede wszystkim wygoda w korzystaniu, ale również trend na czytanie w nowoczesnej formie.
Nabywcami książek cyfrowych w Polsce są głównie młodzi ludzie w przedziale wiekowym 25 – 34 lat (34%) oraz osoby w wieku 15 – 24 lat (32%), posiadający wykształcenie wyższe (55%) oraz średnie (31%), mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys.
Czy przywiązanie do książki tradycyjnej będzie miało znaczący wpływ na dalszy rozwój e-czytelnictwa w Polsce, czas pokaże. Ebooki już wprowadziły niemałą rewolucję w przyzwyczajeniach czytelniczych Polaków. Chociaż korzystanie z książek elektronicznych nie oznacza rezygnacji z wersji drukowanej, to w niektórych sytuacjach chętniej sięgamy po ebooki niż książki papierowe – podsumowuje Martyna Bednarczyk z firmy Virtualo.
*Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.
- Malgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR