Dekada polskiego rynku ebooków
Jak ewoluował polski rynek ebooków przez ostatnie 10 lat podsumowuje firma Virtualo, która właśnie obchodzi 10–lecie obecności na rynku aktywnie uczestnicząc w rozwoju branży oraz edukacji e-czytelników.
Badania dotyczące polskiego rynku ebooków
Firma Virtualo na przestrzeni 10 lat wraz z partnerami realizowała badania dotyczące polskiego rynku ebooków, aby lepiej poznać zmieniające się zwyczaje czytelników i ich potrzeby oraz potencjał branży. W 2017 roku we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia, Virtualo przeprowadziło badanie mające na celu poznanie zwyczajów i preferencji polskich użytkowników książek elektronicznych, jak i książek tradycyjnych. W 2014 roku pod patronatem merytorycznym Biblioteki Analiz, ukazał się raport na temat polskiego rynku ebooków zbierający i podsumowujący wszystkie najważniejsze dane z 4 lat dotyczące e-książek oraz e-czytelnictwa. Virtualo zrealizowało również badanie „Kim jest polski e-czytelnik” oraz pierwsze ogólnopolskie „Czytnikoliczenie” – niestandardową akcję przeprowadzoną z Burda Media i Allegro.
Rewolucja w formatach e-książek
W pierwszym etapie rozwoju rynku książek elektronicznych w Polsce, ebooki były dostępne wyłącznie w formacie PDF. Od roku 2010 Virtualo zaczęło przygotowywać pierwsze pliki EPUB, a od listopada 2012 roku – MOBI. Z okazji Światowego Dnia Książki w kwietniu 2012 roku, firma wprowadziła sprzedaż ebooków w multiformacie. W 2012 roku jako główne zabezpieczenie treści elektronicznych został wprowadzony znak wodny identyfikujący osobę, która zakupiła plik. Finalnie w 2016 roku, Virtualo zdecydowało się na wprowadzenie do oferty wyłącznie tytułów zabezpieczanych watermarkiem, jednocześnie rezygnując z zabezpieczenia DRM Adobe, które było uciążliwe dla e-czytelników.
Własna księgarnia internetowa i usługa konwersji
Virtualo z założenia miało być dystrybutorem kontentu elektronicznego, jednak w 2008 roku firma zdecydowała się na uruchomienie własnej e-księgarni. Jednymi z pierwszych ebooków, które pojawiły się w ofercie było: „Uwikłanie” Zygmunta Miłoszewskiego i „Fałszywy trop” Henninga Mankella, a z audiobooków: „Sługa Boży” Jacka Piekary i „Kolor magii” Terry’ego Pratchetta.
Od 2010 roku firma wprowadziła usługę konwersji materiałów wydawniczych do wersji cyfrowych. Przez 10 lat Dział Konwersji przygotował 10 tys. ebooków.
Pierwszymi wydawcami, którzy zdecydowali się na wprowadzenie swoich tytułów w wersji elektronicznej do oferty Virtualo były: WAB i C.H.Beck. Aktualnie firma współpracuje z 800 wydawnictwami, prowadząc nie tylko działalność biznesową, ale również realizując edukacyjne projekty promujące nowoczesne czytelnictwo.
Audiobooki wzmacniają swoją pozycję
Pod koniec 2016 r. do Virtualo dołączyła Biblioteka Akustyczna, ceniony wydawca i dystrybutor audiobooków. Wykorzystanie wspólnego potencjału jest szansą dla obu marek na dynamiczny rozwój e-contentu i poszerzenie oraz uzupełnienie oferty dla Klientów. Bazując na doświadczeniach Virtualo z dziedziny ebooków i Biblioteki Akustycznej z dziedziny audiobooków, właściciel obu marek liczy na wzrost sprzedaży, ale również zgodnie z zapowiedzią pracuje nad dedykowaną aplikacją mobilną łączącą ebooki i audiobooki.
Dynamika rozwoju rynku i jego perspektywy
Książki cyfrowe stanowią aktualnie około 3% wartości polskiego rynku książki. To wciąż młodziutka branża, ale notująca rok do roku dwucyfrową dynamikę wzrostu przychodów.
Mamy coraz więcej książek elektronicznych w sieci dystrybucji. Obecnie w naszej ofercie znajduje się ponad 50 000 ebooków i 5700 audiobooków. Ceny ebooków są niższe niż książek drukowanych średnio o 20%. Rozwój nowych technologii, wygoda czytania oraz słuchania na urządzeniach mobilnych, a przede wszystkim coraz większa i bardziej atrakcyjna propozycja dla e-czytelników i słuchaczy powoduje, że ebooki i audiobooki rosną w siłę – komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.
- Malgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR