Polki najchętniej sięgają po książki sensacyjne i kryminały
Na pierwszym miejscu wśród gatunków literackich, po które najchętniej sięgają kobiety zarówno w przypadku książek drukowanych (56%), jak i ebooków (46%) jest sensacja i kryminał, a nie romanse i literatura erotyczna, jak wynika z badań zrealizowanych przez Virtualo.
Przyglądając się czytelniczym zwyczajom Polek i analizując wyniki badania, można wyciągnąć kilka ciekawych wniosków.
Kobiety czytają coraz chętniej w nowoczesnej formie
Wprawdzie poziom czytelnictwa w Polsce, jak pokazują Badania Biblioteki Narodowej, nie napawa optymizmem, gdyż w 2016 roku aż 63% rodaków nie przeczytało ani jednej książki, to jednak dostrzegalne staje się rosnące zainteresowanie książkami elektronicznymi. Moda na cyfrową literaturę, przekłada się również na chęć Polek do sięgania po nowoczesną formę lektury. Prawie co druga (49%) sponad 500 zapytanych przez Virtualo respondentek deklaruje, że korzysta z ebooków, a 28% również chętnie sięga po audiobooki.
Aż 69% zapytanych Polek w ciągu 12 miesięcy wysłuchało od 1 do 4 audiobooków, 50% znalazło czas, aby przeczytać od 1 do 4 ebooków, a 24% kobiet w tym samym czasie poświęciło czas na lekturę od 1 do 4 książek drukowanych. Jeśli Panie decydowały się na zakup ebooków, to najczęściej nabywały je dla siebie (88% wskazań), dla dzieci (17% wskazań) oraz partnera, męża (16% wskazań) i rodziców (6% wskazań).
Małe grzeszki na koncie
Większość Pań – 69% pobiera bezpłatne tytuły książek elektronicznych dostępnych na oficjalnych stronach, 49% kupuje ebooki samodzielnie, a 44% korzysta z ebooków kupionych przez kogoś z rodziny lub znajomych. Co trzecia zapytana Polka przyznaje się do piracenia ebooków, pobierając tytuły z nieoficjalnych źródeł.
Polki tęsknią za dotykiem i zapachem
Rosnąca popularność ebooków, sprawia iż Polki coraz chętniej obcują z książkami elektronicznymi. Aż 68% respondentek deklaruje, iż próbowała już czytać ebooki. Panie przyznają jednak, iż w korzystaniu z książek elektronicznych przeszkadza im brak dotyku papieru i zapachu druku, czyli cech które nawiązują do tradycyjnej lektury.
Polki stały się bardziej mobilne, a dzisiejsze tempo życia sprawia, iż nie jest łatwo znaleźć czas na lekturę w domowym zaciszu. Wraz z upowszechnieniem się laptopów, tabletów i smartfonów, ebooki i audiobooki stały się łatwo dostępne, co sprzyja lekturze w wolnej chwili poza domem, w drodze do pracy, w podróży czy w kawiarni. - komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.
W podróży ebook, na łonie natury książka tradycyjna
Podczas dłuższych podróży Polki, aby wykorzystać i umilić sobie czas zdecydowanie wybierają ebooki – 50% wskazań w porównaniu z książką tradycyjną – 23% wskazań. Przebywając jednak na łonie natury np.: w parku chętniej sięgają po książkę drukowaną, jak deklaruje 45% zapytanych Pań. Korzystanie z nowoczesnych form czytania, nie oznacza zerwania z czytaniem książek tradycyjnych. Elektroniczną formę lektury Panie zdecydowanie wybierają, gdy druk staje się nieporęczny np.: w środkach transportu publicznego, w kawiarni, w podróży, ale w zaciszu domowym lub na łonie natury nadal chętnie sięgają po książki papierowe.
Liczy się brak ciężaru i mobilność
Polki dostrzegają zalety książek elektronicznych wymieniając wiele ich atutów, ale największe znaczenie dla nich ma brak konieczności noszenia przy sobie ciężkich książek na co dzień (47% wskazań) oraz możliwość czytania w każdej wolnej chwili (33%) np.: w środkach transportu, na przystanku, w poczekalni czy w kolejce.
Jak pokazują wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Virtualo, Polki podchodzą do lektury w nowoczesny sposób. Korzystają z możliwości, jakie daje cyfrowa technologia i optymalizując czas coraz częściej sięgają po mobilną wersję książek.
*W materiale prasowym wykorzystano dane z analizy krzyżowej pochodzące z badania „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków” zrealizowanego metodą CAWI na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. W badaniu uczestniczyło 563 respondentek.
- Malgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR