Inni Klienci

Wróć do wszystkich klientów
Rekrutacja 2.0 a czynnik ludzki

Rekrutacja 2.0 a czynnik ludzki

E-rekrutacja stała się naturalnym procesem na rynku pracy. Pracodawcy wiedząc jak trudno pozyskać dobrych pracowników wprowadzają nowoczesne narzędzia online, które mają efektywnie wesprzeć zwerbowanie najlepszych kandydatów do firmy. Technologie wspierające zarządzanie rekrutacją optymalizują koszty, zapewniają szybkość i precyzyjność, jak również uatrakcyjniają sam proces rekrutacji. Czy obecnie w dobie innowacyjnych narzędzi internetowych czynnik ludzki ma jeszcze duże znaczenie w procesie rekrutacji?

Dedykowane systemy informatyczne ATS – applicant tracking systems przeniosły rekrutację do sieci. Pozwalają gromadzić dane i nimi zarządzać, urozmaicają rekrutację oraz pomagają przeprowadzać testy kompetencyjne. Czasem nawet zastępują tradycyjną rozmowę o pracę videointerview, szczególnie przydatną w przypadku szerokiej selekcji lub rekrutacji o zasięgu międzynarodowym. Eksperci uważają, że elektronizacja procesu rekrutacji będzie postępować do tego stopnia, aby za pomocą rozwiązań ATS ułatwić rekruterom dotarcie do najlepszych kandydatów na rynku bez względu na ich formę obecności w sieci. Dużą rolę odgrywają również biznesowe portale społecznościowe, które pomagają specjalistom ds. HR dotrzeć do dobrych kandydatów o pożądanych kompetencjach. W firmach coraz częściej dodatkowo działają wewnętrzne systemy poleceń, wynagradzane bonusami, umożliwiające pracodawcom znalezienie kandydatów z odpowiednimi kompetencjami za pośrednictwem ich pracowników. Znajomość kompetencji kandydata oraz rekomendacja, iż jest on właściwą osobą na dane stanowisko staje się dla pracodawców coraz bardziej cennym i wiarygodnym źródłem pozyskiwania najbardziej wartościowych pracowników.

Jak pokazują wyniki badania portalu Praca.pl „Rola rekomendacji w poszukiwaniu pracy”, ponad 75% ankietowanych odpowiedziało, że poleciłoby znajomych do pracy, ale tylko wtedy, gdy byliby dobrymi kandydatami na dane stanowisko. Przeszło co trzeci Polak nie widzi już nic złego w rekomendowaniu znajomych do pracy. Dodatkowo, jak wynika z badania serwisu, 30,8% osób znalazło ostatnią lub aktualną pracę po znajomości.

Rekrutacja 2.0 wkroczyła w nowy obszar, znajdując skuteczne zastosowanie w internetowych systemach rekomendacji pracowników, czego przykładem jest projekt portalu Praca.pl, który wdrożył na ogólnopolską skalę zewnętrzny system poleceń. W ramach projektu „Wynagrodzenie za polecenie” został udostępniony w sieci prosty system, jego mechanizm działania polega na kliknięciu obok wybranej oferty pracy przycisku „Poleć tę ofertę i zgarnij 1000 zł”, wypełnieniu krótkiego formularza i wysłaniu oferty do znajomego. W momencie gdy zarekomendowana osoba przejdzie pozytywnie proces rekrutacji i przepracuje w danej firmie minimum 3 miesiące, osoba która polecała kandydata otrzyma od portalu Praca.pl wynagrodzenie za polecenie w wysokości 1000 zł.

Zewnętrzny system rekomendacji to skuteczne narzędzie, które w procesie rekrutacji wykorzystuje zarówno czynnik ludzki, jak i zaawansowane technologie. Z systemu poleceń pracowników mogą korzystać nie tylko kandydaci, ale i pracodawcy. Pozwala on zarekomendować w sieci znajomemu wybraną ofertę pracy ze względu na znajomość jego kompetencji, a dla firm jest to szansa na pozyskanie właściwego pracownika, obniżenie kosztów oraz skrócenie czasu rekrutacji.

Dobrze działające firmowe programy poleceń pracowniczych pokazują, że są one efektywnym źródłem wewnętrznej rekrutacji, dlatego też podążając z duchem czasów zdecydowaliśmy się na stworzenie zewnętrznego, ogólnodostępnego internetowego narzędzia. Dzięki naszemu niestandardowemu projektowi „Wynagrodzenie za polecenie” każdy może pomóc znajomemu znaleźć odpowiednią pracę i jeszcze na tym zarobić. – mówi Michał Filipkiewicz z serwisu Praca.pl.

Pracownicy są kluczowym elementem dobrze działającej firmy, dlatego pozyskanie odpowiedniej osoby jest nadrzędnym celem każdej rekrutacji. To co decyduje o przewadze konkurencyjnej firmy to kompetentni pracownicy, ich umiejętności, merytoryczna wiedza i doświadczenie. W procesie rekrutacji również nie wystarczy samo zastosowanie nowoczesnych narzędzi, istotny jest także czynnik ludzki. Czego potwierdzeniem są pojawiające się na rynku coraz częściej systemy rekomendacji zewnętrznej jako efektywnego źródła pozyskania kandydatów.