Inni Klienci

Wróć do wszystkich klientów
Jak współczesny marketing wykorzystuje stereotypy by dotrzeć do kandydatów na rynku pracy

Jak współczesny marketing wykorzystuje stereotypy by dotrzeć do kandydatów na rynku pracy

Od stereotypów nie uciekniemy, są one wszechobecne w świecie Internetu i w życiu realnym. Funkcjonują w polityce i w reklamie, są częstym tematem rozmów w kontekście postrzegania kobiet, mężczyzn, różnych narodowości i zachowań. Okazuje się, iż stereotypy mogą być również efektywnie wykorzystywane w komunikacji z kandydatami na rynku pracy, jak pokazuje przykład portalu Praca.pl – twórcy kampanii „Wynagrodzenie za polecenie”.

Z psychologicznego punktu widzenia stereotypy są uproszczonym przeświadczeniem dotyczącym różnych zjawisk czy grup społecznych, które ułatwiają człowiekowi funkcjonowanie w świecie. Często również stereotypy są nie tylko wykorzystywane na zasadzie funkcji poznawczych, ale również jako nośnik treści reklamowej. Szczególnie reklama jako efektywne narzędzie marketingu często odwołuje się do stereotypów, kierując się głównie chęcią sprzedaży produktów. Pojawiają się również na rynku nietypowe kampanie z wykorzystaniem stereotypów o charakterze nie tylko reklamowym, ale również społecznym, które chcą dotrzeć z określonym przekazem informacyjnym do wybranych grup docelowych. Jedną z nich przygotował portal Praca.pl realizując niestandardowy projekt „Wynagrodzenie za polecenie”, którego grupą docelową są kandydaci na rynku pracy i ich znajomi.

Kampania promująca projekt jest oparta na serii krótkich scenek sytuacyjnych w formie spotów, w których w rolę kandydatów i pracodawców wcielają się członkowie grupy kabaretowej. Ich zadaniem jest zachęcenie ludzi do rekomendowania znajomych do pracy. Aby wzmocnić siłę przekazu, w kampanii wykorzystano stereotyp pracy po znajomości, który w kontekście społecznym kojarzy się wielu ludziom z nepotyzmem i układami. Jak pokazują jednak puenty poszczególnych odsłon spotów promujących hasło „Poleć znajomego do pracy i zgarnij 1000 zł”, obecnie w biznesie praca po znajomości jest coraz częściej postrzegana jako skutecznie funkcjonujący system rekomendacji pracowników. Przykład kampanii portalu pokazuje, iż można skutecznie wykorzystać stereotyp w działach marketingowych, ale nie po to, aby go utrwalać jako negatywne zjawisko lecz pokazać, iż można go „odczarować” i zbudować na nim komunikację z przesłaniem.

Rekomendacja pracowników jest obecnie jedną z kluczowych form pozyskiwania kandydatów do pracy jak potwierdzają wyniki zrealizowanego przez nas badania, dlatego zdecydowaliśmy się przygotować projekt „Wynagrodzenie za polecenie”. Tworząc do niego kampanię informacyjną, postanowiliśmy wykorzystać stereotyp pracy po znajomości, aby przykuć uwagę odbiorcy i wzmocnić siłę przekazu. - mówi Michał Filipkiewicz z portalu Praca.pl. Zainteresowaniem kampanią wśród użytkowników portalu i pozytywny oddźwięk w mediach potwierdzają, iż można bazując na stereotypie zbudować skuteczną kampanię marketingowądodaje Michał Filipkiewicz.

Kampania „Wynagrodzenie za polecenie” pokazuje jak wykorzystując stereotyp „pracy po znajomości” można aktywizować kandydatów i ich znajomych do poszukiwania zatrudnienia, a pracodawców uświadamiać, iż profesjonalne rekomendacje są dobrym źródłem pozyskiwania wykwalifikowanych pracowników.