Pracodawcy inwestują w palaczy
Na polskim rynku pracy pojawił się nowy trend związany z budowaniem lojalności pracowników. Coraz więcej pracodawców decyduje się na wprowadzenie różnorodnych programów wspierających zdrowy tryb życia. Liderzy poszczególnych branż i organizacje aktywne w działaniach CSR zaczęły pomagać pracownikom w rzuceniu palenia - jak wynika z analiz Kliniki Allena Carra, realizującej projekty antynikotynowe dla firm.
Problem palenia papierosów w coraz większym stopniu dotyka pracodawców. Według danych Instytutu Onkologii w Warszawie i World Health Organisation około 10 mln Polaków pali regularnie 15 - 20 sztuk papierosów dziennie. „Podejście do palących pracowników jest bardzo skrajne. Wiele firm lekceważy tę kwestię uważając, iż jest to sprawa indywidualna i nie wpływa na efektywność pracy osoby palącej. Część pracodawców analizując bilans zysków i strat, decyduje się podjąć odpowiednie kroki w postaci realizacji programów antynikotynowych - komentuje Kinga Balter odpowiedzialna za kontakty korporacyjne Allen Carr w Polsce.
Trwająca kilka lat dyskusja na temat zakazu palenia w miejscach publicznych, ponad rok temu miała swoje rozstrzygnięcie w polskim parlamencie. Przyjęte rozwiązania legislacyjne wprowadziły zakazy palenia w miejscach pracy i zmieniły zobowiązania pracodawców wobec problemu palenia na terenie firmy. Jest to przełomowy moment w określeniu na nowo relacji pracodawca – palący pracownik, jak również szansa na tworzenie wizerunku firmy faktycznie dbającej o zdrowie swoich pracowników.
Kto więcej skorzysta? Pracodawca czy pracownik?
Korzyści dla firmy, która wesprze pracowników w rzuceniu palenia są niezaprzeczalne. Lepsza produktywność, zmniejszona absencja, poprawione relacje pomiędzy personelem palącym i niepalącym, poprawa zdrowia i bezpieczeństwa oraz lepszy wizerunek firmy. Z punktu widzenia strategii biznesu ogromną korzyścią dla firm jest obniżenie strat finansowych, pięć papierosów po 10 minut każdy, to strata prawie jednej godziny dziennie, co stanowi w skali roku ok. 21 dni – miesiąc pracy spędzony na paleniu, za który płaci pracodawca.
Dla palących pracowników, którzy deklarują chęć rzucenia nałogu największą korzyścią jest profesjonalne wsparcie w uwolnieniu się od palenia. Zazwyczaj palacz nie potrafi samodzielnie pozbyć się uzależnienia od nikotyny. Nie wynika to z jego złej woli, a raczej z braku skutecznej pomocy. Gdyby sama wiedza o szkodliwości palenia była wystarczająca, już dawno każdy skończyłby z paleniem sam dla siebie. Antynikotynowa terapia jest ogromną szansą dla pracowników na szybkie i trwałe odzyskanie wolności, lepsze relacje z niepalącymi współpracownikami, rodziną, przyjaciółmi oraz poprawę zdrowia i samopoczucia. Udział w firmowym programie antynikotynowym daje pracownikowi niepowtarzalną okazję bezpłatnego skorzystania z profesjonalnej pomocy terapeuty, za którą zapłaci pracodawca.
Dobre praktyki CSR w firmach
Wprowadzony całkowity zakaz palenia w obiektach zamkniętych skłonił firmy do znalezienia rozwiązania palącego problemu w miejscu pracy. Realizacja efektywnego programu antynikotynowego to CSR ukierunkowany na pracowników, który pozwala pogodzić interes firmy oraz zatrudnionych osób. Organizacji przynosi realne oszczędności, ponieważ znikają bezpowrotnie tzw. „przerwy na papierosa” – czas pracy puszczany z dymem, a pracownikom pomaga stać się ludźmi wolnymi od papierosów, co wielokrotnie i bezskutecznie próbowali osiągnąć.
W Polsce sesje antynikotynowe metodą Allena Carra dla swoich pracowników rozpoczęły realizować najpierw korporacje, m.in.: SONY, ALSTOM POWER, PLAY, CARGILL, HMI, DANSKE BANK, SCHNEIDER ELECRIC, IBM, Cadbury czy IKEA. Wiele z nich osiągnęło duże sukcesy. Na przykład w firmie SCHNEIDER ELECRIC, która zaproponowała swoim pracownikom udział w sesji rzucania palenia metodą Allena Carra, skuteczność okazała się niewiarygodna, aż 85% uczestników seminarium terapeutycznych trwale pozbyło się nałogu.
Inicjatywy walki z nałogiem tytoniowym wśród pracowników podejmowane są także coraz częściej przez polskie firmy. Jedną z nich jest PZU, które nawiązało współpracę z Kliniką Allena Carra w Polsce organizując dla pracowników warsztaty antynikotynowe. PZU należy do tych firm, które podjęły działania wspierania pracowników w rzucaniu palenia – mówi szef działu Sponsoringu, Prewencji i CSR w PZU Piotr Glen. – Gdy zapadła decyzja o tym, że w budynku PZU będziemy likwidować palarnie, w zamian za to postanowiliśmy zrealizować projekt, pomagający pracownikom zmierzyć się z nałogiem. Dzięki niemu palenie rzuciło około 100 pracowników Centrali PZU. Sukces projektu na poziomie centrali, sprawił, iż firma podjęła decyzję o jego kontynuacji w pozostałych oddziałach PZU.
Firmowe programy antynikotynowe w Polsce są jeszcze ciągle postrzegane jako innowacyjne działania CSR. W Europy zachodniej to już nawet nie moda, a codzienność w prestiżowych korporacjach.
***
Allen Carr Easyway Polska - licencjonowany partner Allen Carr's Easyway International pomaga osobom uzależnionym od nikotyny skutecznie uwolnić się od nałogu. Metoda Easyway Allena Carr'a to najbardziej popularny, najskuteczniejszy program rzucania palenia. Istnieje ponad 100 klinik stosujących tę metodę w ponad 50 krajach świata.
- Malgorzata Dębska
- m.debska@innovationpr.pl
- +48 662 150 880
- Innovation PR